Motor

Volvo står bak

Polestar avslører nydelig superhybrid og to elbiler

Førstemann ut fra Polestar får 600 hk og et dreiemoment på 1.000 Nm. Så kommer en Tesla Model 3-utfordrer og en elektrisk SUV.

Polestar 1. Foto: Hegnar.no

Polestar 1. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
17. oktober 2017 - 13.00
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Vi er i Shanghai hvor Volvos Polestar akkurat har vist frem sin aller første bil. Polestar blir nå et eget merke for elektrifiserte høyprestasjonsbiler i Volvo Car Group.

Polestar bekreftet planene for de tre første modellene og et nytt spesialbygd produksjonsanlegg i Kina, tegnet av norske Snøhetta. 

Polestar 1 er selskapets første modell, og produksjonen starter i midten av 2019. Som hybrid med høy elektrisk ytelse kan den kjøre opptil 150 km på ren elektrisitet. Dette er den lengste helelektriske rekkevidden til noen hybridbil på markedet. Kombinert med den firesylindrede Volvo Drive-E-motoren kan Polestar 1 levere 600 hk og 1000 Nm dreiemoment, og står dermed med alle fire hjul godt plantet i segmentet for høyprestasjonsbiler.

Det ble opplyst at Polestar vil fungere som teknologisk spydspiss for Volvo Car Group, og lansere ny teknologi og nye ytelsesegenskaper på markedet. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Polestar 1

- Polestar 1 er den første bilen med Polestar på panseret. Det nye Polestar-merket vårt kunne ikke fått en bedre start enn med denne flotte GT-en fullpakket med avansert teknologi. Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha en helelektrisk drivlinje, i tråd med visjonen om å være det nye frittstående merket for elektrifiserte høyprestasjonsbiler, er budskapet fra Polestars sjef Thomas Ingenlath.

Polestar 1 er en todørs 2+2-seters Grand Tourer Coupé med en høyytelses hybriddrivline. Produksjonen vil ligge på maksimalt 500 biler i året. Samtlige biler skal tilbys på abonnementsbasis, slik at kundene får én faktura som dekker alle kostnader, der også eventuelle bestillingstjenester blir lagt til. 

Det gjenstår å se hvor mange av disse 500 bilene som havner i Norge.

Polestar 1 er basert på Volvos skalerbare plattformarkitektur (SPA). 50 prosent er nytt og spesialtilpasset, utviklet av Polestars egne ingeniører.

Polestar-ledelsen sier at de har hentet dashbordet fra de beste, nemlig fra familiemedlemmet Volvo. Det som er lagt til er blant annet karbondetaljer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Polestar 1

Hyperspennende Polestar 2 og 3 kommer

Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha helelektrisk drivlinje. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første batterielektriske kjøretøy (BEV). Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en konkurrent til Tesla Model 3. Polestar 2, som foreløpig er i prosjekteringsfasen, har planlagt produksjonsstart innen utgangen av 2019, og vil bli produsert i større antall enn Polestar 1.

Designfasen for Polestar 3 nærmer seg slutten. Polestar avslører at modellen blir en større BEV i SUV-stil, med moderne elektriske prestasjoner og kjøredynamikk. Volum- og prismessig vil bilen ligge mellom Polestar 1 og Polestar 2.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dashbordet er nærmest hentet rett fra Volvo. Foto: Polestar

En moderne markedsstrategi

Polestar velger en ny markedstilnærming som gjør det enkelt for kunden å konsentrere seg om det som er viktig: kjøreopplevelsen. Kjernen i Polestars kundetilbud er en månedlig abonnementsbetaling. Ingen av Polestar-bilene krever depositum – kunden betaler et fast månedlig beløp som dekker alt, og slipper å bekymre seg for kostnader knyttet til avskrivning, forsikring og service. 

Abonnementet inkluderer i tillegg henting og levering, der Polestar kontakter kunden for å avtale et passende tidspunkt for planlagt service. Leiebil i et bestemt antall dager samt tilgang til ulike concierge-tjenester er også medregnet i prisen. 

Polestar tilbyr også bestillingstjenester. Disse bestilles ganske enkelt på nett eller via Polestar-appen, og legges til på den månedlige fakturaen.

Sett at en kunde trenger en takboks i forbindelse med en skiferie. Mot et lite prispåslag på den månedlige fakturaen kan Polestar levere, montere og senere fjerne takboksen. Kunden velger sted og tidspunkt.

Polestar tilbyr også utvidede concierge-tjenester Tjenestene omfatter utvidet bruk av en større Volvo-bil innenlands og utenlands når kunden har behov for ekstra lastekapasitet, for eksempel når hele familien skal på ferie. Kundene kan også bestille bilvask og betjent parkering på det stedet og tidspunktet som passer dem.

Polestars egen teknologi der mobiltelefonen brukes som nøkkel, er den viktigste forutsetningen for Concierge-tjenestene. Ved behov kan bilen åpnes uten nøkkel, ved hjelp av en brukervennlig Den gjør  det enkelt for bileieren å overlevere nøkkelen virtuelt til en tredjepart når bilen skal hentes til lading eller for service.

Ordrebøkene for Polestar 1 åpner 17. oktober 2017, og potensielle kunder kan melde sin interesse allerede nå.

Bilene fra Polestar skal produseres i Kina, i et anlegg utviklet av norske Snøhetta.

Fra bagasjerommet i Polestar 1. Foto: Polestar

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.