An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Her er helt nye Mercedes G-klasse

Mercedes G-klasse kommer nå i helt ny versjon.

Foto: Mercedes-Benz

Foto: Mercedes-Benz

Artikkel av: Øystein Byberg
15. januar 2018 - 12.37

«Børstraktoren», udødeliggjort av Blystad-brødrene under jappetiden midt på 80-tallet har helt siden 1979 skapt begeistring. Nå blir legenden Mercedes-Benz G-klasse ny fra ramme til søm.

«Med forbedrede terrengegenskaper, personbilkomfort på vei og og et luksuriøst moderne interiør befester G-Klasse sin posisjon som det ypperste fra Mercedes-Benz» skriver importøren i en melding.

Foto: Mercedes-Benz

- I snart 40 år har G-Klasse stått som en bauta i alt som har med krevende offroadkjøring å gjøre. Nå heves listen også for komfortabel hverdagskjøring, og med et svært luksuriøst interiør er det fristende å trekke frem ord som perfeksjon, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz personbil.

Med G-Klasse er det ofte snakk om forsiktig evolusjon fremfor radikale endinger. Det er også tilfelle med nye G-Klasse. Mange av de ikoniske elementene er med videre, som de særegne dørhåndtakene og den karakteristiske lukkelyden, den robuste ytre beskyttelseslisten, det eksponerte reservehjulet på bakdøren og de fremtredende blinklysene. Funksjonelt design går aldri av moten.

Nye G-klasse er 53 mm lengre og 121 mm bredere enn sin forgjenger og har et mer harmonisk design, med elegante overganger og mer integrerte støtfangere,

Mens eksteriøret viderefører de klassiske linjene, har interiøret i G-Klasse blitt fundamentalt redesignet. Det har vært viktig å modernisere uttrykket og øke luksusfølelsen samtidig som man skaper en rød designtråd gjennom hele bilen. For eksempel videreføres formen på de runde frontlyktene til luftdysene på siden og de pansermonterte blinklysene reflekteres i høyttalerne på dashbordet. Ikoniske elementer som håndtaket for passasjeren foran og de krombelagte bryterne til de tre differensiallåsene er selvfølgelig også med til den nye modellen.

Foto: Mercedes-Benz

Det nyutviklede instrumentpanelet har tidløse analoge klokker som standard, men som i E-Klasse og S-Klasse er også widescreen-cockpit tilgjengelig, med sine to skjermer på 12,3-tommer dekket av en sømløs glassplate.

På vanlig vei er nye G-Klasse fleksibel, dynamisk og komfortabel, men det er fremdeles en ekte G - takket være rammekonstruksjon, tre differensiallåser og lavgirserie. Fjæringen er utviklet av Mercedes-Benz i samarbeid med Mercedes-AMG og resultatet er uavhengig fjæring med doble bærearmer i front og stiv bakaksel. Hevede akslinger sørger for en bakkeklaring på 270 mm i front samtidig som fjærtårnstag i motorrommet sikrer torsonsstivhet selv under krevende forhold. I motsetning til sin forgjenger har bakakselen nå fire lenkearmer på hver side og et panhard stag. Under testing har dette vist seg å gi nye G-Klasse  bedre offroadegenskaper enn modellen den erstatter, samtidig som den er betydelig bedre på vanlig vei.

Nye G-klasse veier 170 kg mindre enn utgående modell, takket være intelligent bruk av stål og aluminium, samt forbedrede produksjonsprosesser ved Magna Steyr-anlegget i Østerrike.

I mai lanseres G 500 med en kraftig 4-liters V8 bensinmotor som yter 422 hk og 610 nm fra 2000 til 4750 omdreininger per minutt (blandet forbruk 11,1 l / 100 km, CO2-utslipp: 263 g / km). En ny ni-trinns girkasse sikrer raske girsikft, økt komfort og redusert drivstofforbruk, heter det.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.