Motor

Prøvekjørt

Mercedes GLA har fått en solid facelift

Mer utstyr og tøffere i trynet.

Artikkel av: Øystein Byberg
18. januar 2018 - 13.20

Mercedes er ute med en facelift av sin populære kompakt-SUV GLA. Man skal imidlertid være kjenner for å legge merke til endringene. GLA har blant annet fått splitt-grillen som vi kjenner igjen fra øvrige Mercedes-SUVer. Støtfangerne foran og bak er nye. Det samme er felgene.

Vi har kjørt GLA med et helt nytt motoralternativ; 220 4MATIC med 184 bensinhester og automatgir som standard. Det er en ypperlig kombinasjon her på berget hvor diesel får en dårligere og dårligere klang i opinionen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De minste bensin- og dieselvariantene leveres dessverre ikke med 4MATIC.  Vi synes det er et poeng at en såpass røff bil er utstyrt med 4x4.

Vi var så «heldige» at det var snø og glatt i løpet av testperioden. Da var det betryggende å ha 4MATIC i bakhånd. Testbilen hadde dessuten Offroad-pakken med 30 mm ekstra bakkeklaring og bedre terrengegenskaper.

På vår hvite testbil kom designelementer som plast rundt hjulbuene og nederst på kanten på bilen til sin rett. Med den nye grillen ser bilen unektelig tøffere ut enn før.

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

GLA 220 4MATIC er en kvikk bil som klarer 0-100 km/t på 7,1 sekunder. Toppfarten er på 230 km/t, mens maksimalt dreiemoment er på 300 Nm.

GLA har en startpris på rundt 370.000 kroner, uavhengig av om du velger bensin eller diesel, men da må du som nevnt gi avkall på firehjulsdrift. Vår testbil koster fra 505.000 kroner. Vi understreker «fra», for dette er en Mercedes, og da må du regne med en del tillegg for å få en ok bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

Testbilen har en prislapp på 650.000 kroner, et tilsynelatende noe stivt beløp med tanke på bilens størrelse. Men premium er premium og koster litt ekstra. Prisen på GLA er ikke «verre» enn konkurrentene.  I det hele tatt sitter vi med følelsen av at biler generelt har blitt betydelig dyrere de siste par årene.

Hovedutfordrerne er nok Audi Q2 og Q3, BMW X1, Volvo XC40/V40 Cross Country og kommende Jaguar E-Pace.

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

Den gode nyheten er at Mercedes GLA har fått mer utstyrt inkludert i grunnprisen. Blant annet er «Active Brake Assist» nå standard. Systemet varsler føreren dersom det ikke er tilstrekkelig avstand til kjøretøyet foran, og hvis nødvendig, iverksettes autonom bremsing for å hindre kollisjon eller redusere konsekvensene.

Videre inneholder norsk standard blant annet cruise-kontroll, setekomfortpakke, multifunksjonsratt, KEYLESS-start, takrails, 17-tommers lettmetallfelger og Audio 20 infotainment med DAB+ og forberedelse for navigasjon.

GLA leveres også med DYNAMIC select, hvor føreren selv velge kjøreprogram, fra ECO og Comfort til Offroad og Sport.

LED High Performance frontlykter erstatter dagens bi-xenon som gir bedre sikt i mørket. Baklyktene tilpasses automatisk lysforhold med tre ulike intensiteter for medtrafikanters komfort og sikkerhet.

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

Målene på GLA er som før. Det betyr at bilen fortsatt føles litt trang. Er du høy kan du slite med takhøyden i baksetet. Lastekapasiteten er 421 liter. Det er mindre enn det BMW X1 kan skilte med, men mer enn Volvo V40.

De små grepene Mercedes har gjort for å fornye GLA fungerer. Mer utstyr, litt endret design og det nye motoralternativet gjør bilen bedre og mer aktuell. Men konkurransen i segmentet er beintøff.