Motor

Disse elbilene og hybridene har de beste garantiene

Forbrukerrådet er ute med egne garantiguider for elbiler, ladbare hybrider og hybrider. 

Artikkel av:  Redaksjonen
15. februar 2018 - 08.28

Du sparer penger og lufta når bilen går på elektrisitet, men batteriskifte er dyrt. En god batterigaranti er derfor verdt sin vekt i gull. Forbrukerrådet laget en bilbatteriguide, slik at du vet hva du kjøper.

- Vårt råd er å sjekke om bilen tilbyr en kapasitetsgaranti, slik at du kan klage om batteriet slutter å yte. Vi håper at guiden vår vil føre til konkurranse om bedre vilkår for bilkjøperne, slik det har skjedd med nybilgarantien, sier Pia Cecilie Høst, leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Forbrukerrådet har laget bilbatteriguiden for å informere forbrukerne om hvem som tilbyr den beste batterigarantien.

- Fra i år kan også hybridbilkjøpere glede seg over kapasitetsgaranti som er svært verdifull for forbrukeren. Tidligere har det vært noe som vanlige elbilkjøpere og ladbare hybridbilkjøpere har kunnet glede seg over. Det er en positiv utvikling, sier hun.

I årets bilbatteriguide innfører Hyundai bedre batterigarantier for elbiler og ladbare hybrider og Suzuki tar ledelsen i hybrid-klassen. Tesla tilbyr fortsatt ingen kapasitetsgaranti overhodet.

Her finner du Elbil-garantiguiden

Her finner du Ladehybrid-garantiguiden

Her finner du Hybrid-garantiguiden

Elbiler: Hyundai på topp

I fjor kunne Volkswagen skilte med de beste batteri- og kapasitetsgarantiene i elbil-klassen. Nå har imidlertid Hyundai forbedret sine vilkår ytterligere, slik at merket rykker opp til toppen av Forbrukerrådets oversikt. Hyundai lover sine kunder at Ioniq Electric skal ha minst 70 prosent gjenværende batterikapasitet etter åtte år eller 200.000 km. I motsetning til mange andre merker, er garantien gyldig uavhengig av om eieren følger bilens serviceprogram eller ikke.

- Hyundai går foran og vi håper mange andre merker vil følge Hyundais eksempel. Ikke minst Tesla, som ikke tilbyr noen kapasitetsgaranti overhodet, sier Høst.

Også Mitsubishi og BMW har forbedret sine vilkår, slik at de to merkene nå har like gode vilkår som Volkswagen. Nykommer Opel må nøye seg med en sjuendeplass, mens nykommer Smart ender på tiende. Kia, som topper rådets generelle bilgarantiguide, må nøye seg med en tolvteplass når det kommer til elbiler.

Ladbare hybrider: Hyundai på topp

Også i ladehybrid-klassen stakk Volkswagen i fjor av med seieren. Siden den gang har imidlertid Hyundai introdusert sin Ioniq Plug-in, som leveres med like solid batteri- og kapasitetsgaranti som sin hel-elektriske navnebror. Dermed rykker Hyundai rett til topps også i ladehybrid-klassen.

Også i denne klassen har Mitsubishi forbedret sine vilkår, slik at merket nå deler sølvmedaljen med Volkswagen. Også BMW har forbedret sine vilkår, men kun for modellene i3 REX og i8. Disse er nå like godt garantert som Mitsubishi og Volkswagen. De andre BMW-ladehybridene derimot, mangler helt kapasitetsgaranti og ender dermed på tiendeplass sammen med nykommer og søstermerke Mini.

Hybrider: Suzuki på topp

I fjor sto Hyundai frem som vinner i klassen for ikke-ladbare hybrider med åtte år eller 200.000 km batterigaranti. Verken Hyundai eller noen av de fem andre hybrid-merkene tilbød imidlertid noen kapasitetsgaranti.

Siden den gang har Suzuki kommet på banen med to hybrid-modeller, Swift 4x4 Hybrid og Ignis SUV 4x4 Hybrid. Disse leveres med en garanti som lover hele 80 prosent kapasitet i fem år eller 100.000 km. Etter Forbrukerrådets syn er en kapasitetsgaranti svært verdifull for forbrukeren og belønnes dermed solid. Dermed tar Suzuki en soleklar førsteplass på Forbrukerrådets hybrid-oversikt.