An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Prøvekjørt

Volvo XC60 T8 - en gavepakke!

Mer kraft til en mye lavere pris.

Artikkel av: Øystein Byberg
22. februar 2018 - 13.20

Volvo har vært et av de store vinnermerkene i Norge de siste årene. I fjor økte antallet registreringer med 34 prosent i forhold til året før. Det er de ladbare hybridene som selger desidert best. I 2017 var 46 prosent av alle Volvo-ene som ble registrert en plug-in-variant. Så langt i år er andelen over 60 prosent.

Volvos store fordel er at de har hele fire ladbare modeller; V60, V90, XC90 og XC60. Vi har sett nærmere på XC60 T8.

XC60 debuterte på Genève-utstillingen i mars i fjor. «Nye XC60 er en fantastisk bra bil», kunne vi slå fast etter å ha kjørt bilen under lanseringen i Spania i fjor vår.

«Vi våger påstanden at Volvo XC60 for øyeblikket er den beste kompakte premium-SUV-en. Den ser lekker ut, både inn- og utvendig, og er i front når det gjelder sikkerhetsutstyr. Når den i tillegg kjører bra og har helt ok med plass, er den hyperaktuell her hjemme», konkluderte vi.

Men den gangen fikk bare kjøre D5 og T6-variantene, som selger marginalt her hjemme. Rundt 95 prosent går for gavepakken T8 med en kraftpakke på totalt 407 hk.

Etter å ha kjørt XC60 T8 en ukes tid skjønner vi hvorfor så mange kjøper bilen. Alt er så gjennomført, slik det skal være i en skikkelig premiumbil.

Du får et nydelig, nordisk-inspirert interiør som vi kjenner igjen fra søsknene V90 og XC90. Her finner du skjermen som fungerer som en kommandosentral for svært mange funksjoner. Det er nesten ingen grenser for hvilke tilpasninger du kan gjøre. Skal stereoanlegget høres ut som Gøteborg konserthus eller et vanlig studio? Hvordan vil du at rattmotstanden skal være? Ønsker du at sete- og rattvarme skrus på automatisk når du starter bilen i kulden? Hvor varmt ønsker du det? Osv, osv.

En særegenhet for T8 er at girspaken inneholder svensk Orrefors-krystall. «The devil is in the Details»!

Nå du skal kjøre avgårde oppdager du fort et par særegenheter, som at du må kneppe to ganger i girspaken for å sette den i «Drive» eller revers.

Når du starter på glatt underlag lurer du umiddelbart på om dette «egentlig» er en firehjulstrekker?

Bakhjulene spinner avgårde og det tar litt tid før du får grep. Først når bensinmotoren også starter opp blir det «ordning och reda». Det «lagger» i forhold til et vanlig 4x4-system. I de situasjonene vi visste vi ville trenge 4x4 valgte vi vi «AWD» i forkant via det lille hjulet i midtkonsollen.  Da er begge motorene koblet inn.

Her kunne vi også legge inn «Offroad» som et alternativ, noe som viste seg å være genialt i sporete, ubrøytede Oslo-gater.  Da sørget luftfjæringen for å heve bilen fra standard bakkeklaring på 21,6 cm, samtidig som bilen automatisk bremset bilen i bratte bakker.

PS: Det spørs om ikke Oslo-vinteren 2018 vil gi et oppsving i salget av både firehjulstrekkere og SUV-er.  Man vil jo ikke risikere å kjøre seg fast i en helt vanlig bygate.

Hva så med det praktiske? Vi har kjørt ladbare SUV-er tidligere hvor bagasjerommet har vært belemret med store batteripakker som tar altfor mye plass. Ja, bagasjerommet i en T8 er mindre enn i en «vanlig» XC60, men forskjellen er på marginale 40 liter, noe som gir en maksimal kapasitet på 468 liter. Da kan den fungere som feriebil.

Du kan også putte en henger på inntil 2,4 tonn bak bilen.

Vi nevner også at svingradiusen er en av de beste vi har vært borte i i en så stor bil.

Vi skal ikke underslå det faktum at en XC60 T8 er tung. Den veier 2.040 kg, som er rundt 250 kg mer enn en T6 med bare bensinmotor. Det gjør naturligvis noe med kjøreegenskapene, men under vår testkjøring på glatte vinterveier var det aldri noe poeng å presse grensene til det ytterste. Dermed har vi heller ingenting å si på kjøreegenskapene i det daglige.

Derimot hadde vi stor glede av kraftpakken på over 400 hk. Med en så heftig effekt klarer den tunge SUV-en sprinten 0-100 km/t på ned mot fem sekunder.

Nå skal det sies at hybridhester ikke gjør så mye ut av seg som vanlige bensinhester. Dermed kan en AMG-, S- eller M-versjon fra tyske premiumprodusenter gi betydelig heftigere kjøreopplevelser.

Volvo XC60 T8 er en gavepakke fra myndighetene i det engangsavgiftene utgjør bare 48.000 kroner, mens kjøpere av den rene bensinvarianten T6 må ut med 314.000 kroner.

Direkte billig er imidlertid ikke XC60 T8. Startprisen er på 702.000 kroner (Momentum), mens vår velutstyrte pressebil (Inscription) har en prislapp på 918.000 kroner. Men det er den verdt i forhold til pakken du får med krefter i massevis, premiumfølelse og utstyrsnivå.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.