Motor

Prøvekjørt

Jaguar E-PACE blir dessverre bare en parentes i Norge

Jaguar inntar kompaktklassen med en helt ny modell. Dessverre kommer den til å havne i skyggen.

Artikkel av: Øystein Byberg
23. mars 2018 - 11.53

2018 blir selve gjennombruddsåret for Jaguar i Norge. Vi tenker naturligvis på den elektriske SUV-en I-PACE, som kommer til landet til sommeren. Importøren regner med å levere 1.300 I-PACE i året, mens bare 299 nye Jaguarer ble registrert i hele 2017.

Men det er ikke den eneste kompakt-SUV-en fra Jaguar i år. Sverger du til bensin eller diesel har Jaguar et alternativ med nesten samme navn; E-PACE, som er lillebroren til F-PACE.

E-PACE er 4,40 meter lang, det vil si 33 cm kortere enn F-PACE. Visuelt ligner de to bilene veldig på hverandre. Det er først når du ser dem fra siden du ser den største forskjellen på de to.  

Et paradoks er at de to bilene veier nesten på kiloen det samme, noe som tyder på at storebror har fått en større andel lettvektsmaterialer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

E-PACE ser ganske så bra ut, men vi snakker ikke om noen designmessig revolusjon, slik slektningen Range Rover Evoque var i sin tid. Den ble lansert i 2011 og ser (nesten) like bra ut nå.

Kupeen ser delikat ut, med skinnseter som både ser pene ut og er gode å sitte i.

Bak rattet får du assosiasjoner til resten av Jaguars line-up. Midtkonsollen minner om en av våre favorittsportsbiler, F-TYPE. Da tenker vi blant annet på håndtaket som passasjerene kan holde seg i dersom kjøringen blir for utfordrende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I E-PACE finner vi en konvensjonell girspak, ikke hjulet vi blant annet har sett i XF. Dashbordet er relativt ryddig. Mye styres via skjermen.

Det var svært kaldt under vår testperiode. Da var rattvarmen en kjærkommen varmekilde, sammen med effektive setevarmere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Under panseret på vår bil finner vi en 150 hks dieselmotor. Mange steder i landet er det fortsatt diesel som gjelder. Direkte overmotorisert føles ikke bilen, men til norske forhold fungerer den helt greit. Under kaldstart var det aldri noen tvil om hva slags drivstoff bilen går på, for du hører kaklingen fra motoren ganske så bra, men oppe i fart og med varm motor er dette ikke noe stort problem.

E-PACE er relativt sportslig satt opp. Det betyr også at fjæringen blir i overkant stiv for vår smak. På 20 tommere og dårlig vei blir det litt hopp og sprett. En egen «komfort»-setting hjelper imidlertid noe på inntrykket. På tørre sommerveier tipper vi bilen vil være artig å kjøre på svingete veier. Det legges opp til det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Firehjulstrekk og en bakkeklaring på 20 cm viste seg å være gull verdt på dårlig brøytede veier i og rundt hovedstaden. SUV er faktisk et smart valg i byen også når brøytekanter skal forseres.

E-PACE er ikke blant de romsligste kompakt-SUV-ene vi har kjørt. Det vil ikke minst baksetepassasjerene merke. Her er det ikke all verdens plass med forsetene i noenlunde normal stilling.

Bagasjerommet sluker imidlertid hele 577 liter, som er desidert best i klassen.

Vi savnet nøkkelløs inngang i bilen og elektrisk betjening av bakluken. Luken er tung og må dyttes opp noen ekstra cm for å ikke stange hodet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jaguar kjører en kampanjen på E-PACE i introduksjonsfasen. En godt utstyrt bil med 150 hk leveres for 600.000 kroner. Vår testbil hadde en prislapp på 673.000 kroner. I den prisklassen er det mange utfordrere, men Jaguaren koster omtrent det samme som de tyske premium-konkurrentene, når man tar hensyn til utstyrsnivået.

Når bilen koster omtrent det samme som den superspreke og større elbilen I-PACE ligger det til rette for at E-PACE nærmest blir for en parentes å regne for Jaguar i Norge. Så er da heller ikke salgsmålet mer enn noen hundre biler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi har et noe ambivalent forhold til E-PACE. Etter å ha kjørt bilen en ukes tid sitter vi ikke igjen med den store «Wow»-følelsen. Helt subjektivt følte vi den ble litt for stiv og har en litt for kjip motor.

For mange vil den imidlertid være et godt alternativ til en tysk SUV. En Jaguar i garasjen blir aldri feil. Og med intro-tilbudet blir prisen fornuftig. Vi ville helst hatt E-PACE med en av de store bensinmotorene, men da blir prisen så pass stiv at alternativene blir mange.

E-Pace blir fort en av Jaguars bestselgere i år, men den kommer til å havne helt i skyggen av elektriske I-PACE.