Motor

Mercedes: AMG-rekord og ut med bensinhybrider

Mercedes-Benz dropper noen av sine mest solgte ladbare bensinbiler. Samtidig knuses gamle AMG-rekorder.

Mercedes-AMG C43. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Mercedes-AMG C43. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
14. mars 2018 - 12.00

En firedørs utgave av Mercedes-AMG GT er en av de store stjernene på den store bilutstillingen i Genève, som åpnet dørene for publikum torsdag i forrige uke.  Bilen, som har inntil 639 hk og en toppfart på så mye som 315 km/t, går rett i strupen på Porsche Panamera.

For Norge er det nok viktigere at det kommer nyheter på hybridsiden. Dagens ladbare bensinutgave C 350 e blir erstattet av C 300 de, som har diesel som hoveddrivstoff.  Denne har 194 hk pluss en 90 kW (120 hk) elmotor.

Rekkevidden oppgis nå til 50 km (NEDC), mot 31 km tidligere. Dette har man klart ved å pakke batteriene bedre.

I Genève er det sedan-utgaven som er representert, men Mercedes-Benz bekrefter at en stasjonsvognvariant også er på gang.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes E 300 de og C 300 de. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Den gode nyheten er at E-klasse stasjonsvogn nå kommer som ladehybrid, med samme drivlinje som C-klasse. Denne får navnet E 300 de. Men firehjulstrekk får du dessverre ikke.

Ladekapasiteten på plug-in-hybridene er doblet fra 3,6 kW til 7,2 kW og kan nå lades på 2 timer

-  Diesel og hybrid blir en veldig bra kombinasjon. CO2-regnskapet blir bedre. Dieselmotorene har blitt ekstremt mye bedre, sier den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre.

AMG-rekord

Mercedes i Norge satte ny AMG-rekord i fjor. 250 spreke AMG-biler ble solgt, mot 117 og 53 de to foregående årene.

Disse bilene har relativt sett blitt billigere som følge av at effektavgiften.

-  Men AMG-kundene bidrar fortsatt godt til fellesskapet, sier Myhre.

Flere AMG-modeller er på gang, blant annet den nye 53-serien, som foreløpig er tilgjengelig i nye CLS, samt E-klasse Cabriolet og Coupé.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG C43. Foto: Hegnar.no

C-klasse får nå en facelift. De utvendige endringene er ikke store.  Det viktigste er at den får ny digital cockpit, nye motorer med 48 V-system, selvkjørende teknologi fra S-klasse og nye lykter.

Mercedes’ bestselgende AMG-modell, C 43 får effekten økt fra 367 hk til 390 hk.

Et annet macho råskinn er nye Geländewagen; G 63, med 585 hk og 850 Nm. Bilen skal være betydelig bedre å kjøre på vanlig vei. Den er 12 cm bredere enn tidligere og har fått 15 cm ekstra plass til baksetepassasjerene.

-  Det er fantastisk at vi kan ha slike unike biler i porteføljen, sier Myhre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G 63. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Ny A-klasse

La oss heller ikke glemme den nye utgaven av kompakt-bilen A-klasse, som setter ny standard for klassen på flere felt. Interaksjon med bilen, ved hjelp av MBUX, gir uante muligheter.  Den får «Hey, Mercedes», et talekommando-system à la Apples Siri.

I nye A-klasse finner du dessuten avanserte multikonturseter, store skjermer og en meget bra støydemping.

Smart

Smart leveres i Norge kun som elbil. Rekkevidden er oppgitt til 160 km. Det nye nå er at bilen kan hurtiglades. Det tar 40 minutter å lade bilen fra 10 til 80 prosent, men det er foreløpig usikkert om en slik løsning vil bli tilbudt i Norge Bakgrunnen for det er at vi har et såkalt IT-strømnett i Norge.

Smart-topp Dr. Anette Winkler kunne i Genève fortelle at etterspørselen etter bilen er så stor at dersom man bestiller bilen i dag, får man den ikke før i 2019. I Norge er riktignok situasjonen betydelige bedre, da importøren tidlig sikret seg et større volum av elektriske smart og kan levere bil på dagen fra eget lager.

I Norge finnes det i dag 7 smart-forhandlere, men ifølge Myhre er det planer om å øke dette antallet.

Venter på EQC

Mercedes-Benz vil nok savne å ha en elbil i porteføljen i år. B250e er faset ut, mens mellomklasse-SUV-en EQC kommer på markedet neste år.

-   Denne blir benchmark i bransjen, sier Wilco Stark, sjef for Mercedes-Benz’ EQ-satsing. Han røper at bilen får verdenspremiere i år, men vil ikke kommentere tidspunkt for markedslansering.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Wilco Stark, sjef for Mercedes-Benz’ EQ-satsing. Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

CASE

Under et arrangement i tilknytning til bilmessen understreket han merkets CASE-satsing; Connectivity, Autonomous, Shared, Electric. Det vil si oppkobling, selvkjørende biler, bildeling og elektrifisering.

Mercedes-Benz satser 10 milliarder euro på elektrifisering. Målet er at man inkludert smart skal ha minst 10 elbiler, samt 50 + elektrifiserte biler på veien innen 2022.

Stark understreket hvor viktig det er med fleksibilitet i produksjonen, hvor ulike drivlinjer produseres på samme samlebånd.

-  Daimler-konsernet ligger ekstremt bra an når det gjelder elektrifisering, sier den norske Mercedes-sjefen Kjetil Myhre.