Motor

Du kan fortsatt sikre deg ladbar hybrid til gammel pris

Ladbare hybrider kan bli inntil 50.000 kroner dyrere allerede 1. juli, men det er fortsatt mulig å sikre seg bil til gammel pris. (Oppdatert med kommentarer fra Volvo)

Mercedes GLE 250. Foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Mercedes GLE 250. Foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
15. mai 2018 - 14.31

1. juli blir en rekke populære ladbare hybrider dyrere ved at avgiftsgrunnlaget endres. I Statsbudsjettet for 2018, som ikke ble endret i revidert budsjett som kom i dag, ble det lagt opp til en rekkeviddedifferensiert avgift for ladbare hybrider fra 1. juli

Da blir det bare ladbare hybrider med 50 km elektrisk rekkevidde som oppnår maksimalt vektfradrag (23 prosent). Biler med kortere rekkevidde får vektfradrag tilsvarende andelen av det maksimale fradraget (50 km).

For eksempel vil en BMW 2-serie Active Tourer får et avgiftshopp på drøye 4.000 kroner, mens en X5 xDrive40e vil få 44.000 kroner i høyere avgift.

Mercedes C 350 e T får 25.000 kroner i høyere avgift, mens SUV-en GLE 500 e får rundt 50.000 kroner i høyere avgift. GLC 350 e får et påslag på over 32.000 kroner.

Også hos Volvo øker avgiftene for de ladbare hybridene, unntatt for V60, som har en teoretisk elektrisk rekkevidde på nettopp 50 km. V90 og XC90 T8 får avgiftshopp på 12.000 og 30.000 kroner, viser tall fra OFV, gjengitt på Bilnorge.no.

Det store spørsmålet er naturligvis om løpet er kjørt for deg som ønsker å kjøpe bil til de gamle avgiftene. Nei, er vår konklusjon etter å ha vært i kontakt med flere importører.

BMW

- Vi har tatt høyde for avgiftsøkningen som kommer 1. juli, og har et utvalg lagerbiler tilgjengelig for rask levering gjennom våre forhandlere, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Norge.

Mercedes-Benz

Budskapet er det samme fra Mercedes-Benz:

- Ja, det blir en liten økning fra 1. juli, men det vil ikke påvirke hverken kunder eller oss i stor grad. Vi fikk flyttet stort sett alle produksjonsplasser til første halvår, slik at situasjonen for mest populære modell, GLC 350 e 4MATIC, gikk fra nærmere ett års leveringstid til å kunne leveres på dagen fra lager i Norge. Når det gjelder C- og E-Klasse blir dagens drivlinje etter hvert erstattet av en diesel plug-in hybrid med 50 km rekkevidde, mens GLE snart kommer som helt ny modell. Oppsummert betyr det at vi nå selger plug-in hybrider med omgående levering fra lager i Norge, med en takt som tilsier at vi er sluttsolgt i løpet av sommeren, sier PR- & informasjonssjef Audun Hermansen hos Mercedes-Benz Norge til Hegnar.no.

Volvo

- Det har vært meget høy etterspørsel etter våre ladbare hybrid-modeller i år og vi skal levere ut om lag 1200 solgte biler til før 1. juli. Den høye etterspørselen gjør at vi har få biler på lager som er tilgjengelige for registrering før 1. juli. Leveringssituasjonen for høsten ser også veldig bra ut. Alle våre 2019-modeller er dessuten WLTP-klassifisert og vil ikke berøres av regelendringene per 1. september. Vi har jobbet med WLTP-endringen lenge, så forhandlerne er forberedt på hvordan dette kommer til å slå ut. Det gjør for eksempel at leasingtilbudene våre på ladbare hybrider berøres i liten grad av justeringen 1. juli, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.