An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Prøvekjørt

Offroad-mesteren Subaru XV har blitt bedre

Subaru XV har blitt tøffere og bedre.

Artikkel av: Øystein Byberg
21. juni 2018 - 12.47

Subaru XV tok markedet med storm da bilen ble lansert i 2012. I løpet av dette året ble det registrert over 2.000 biler, noe som bidro til å sende det totale Subaru-salget opp over 50 prosent. Men etter en sterk start dabbet salget fort av. Nå kan det være duket for en ny opptur for Subaru, men noe kjempesalg er det ingen grunn til å vente. Det er det én hovedgrunn til.

XV i praksis en høyreist utgave av kompaktbilen Impreza. SUV-er er i tiden, så derfor er XV mer lettsolgt. Den store utfordringen her hjemme er naturligvis at ingen Subaru-modeller, i alle fall enn så lenge, kan leveres med ledning. Uten verken elbiler eller ladbare hybrider må Subaru kjempe om gunsten til de mer tradisjonelle bilkundene.

Heldigvis har Subaru en relativt trofast fanskare, som ikke vil kjøre andre merker, men det er neppe nok til å skape bonanza hos Subaru-forhandlerne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Selve bilen innfrir stort sett forventningene. Formen er den samme som før, men nye XV er bygget på en helt ny plattform, kalt «Subaru Global Platform», som faktisk er klargjort for elektrisfiserte drivlinjer. Vi synes XV har fått et betydelig mer harmonisk utseende enn tidligere. Den er bredere (+ 2 cm) og litt lengre (+ 1,5 cm) enn før, mens høyden er den samme.

Nye lykter foran og bak gjør også sitt til å modernisere bilen og gjøre den tøffere.

Vel så viktig er det at interiøret har fått en skikkelig makeover. Dashbordet ser mer helhetlig ut og har fått mer påkostede materialer.

Dessuten er nytt sikkerhetsutstyr på plass. Vi finner EyeSight, som er Subarus system for autobrems ved kollisjonsfare og pre-kollisjon gasskontroll.  XV er utstyrt med adaptiv cruisekontroll og filskiftevarsling.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Motorprogrammet er begrenset til to bensinvarianter; en 1,6 liters maskin på 114 hk og en to-liter på 156 hk. Diesel er ikke tilgjengelig. Vår testbil var utstyrt med den største motoren, som gjør en helt grei jobb.

XV er utstyrt med Subarus trinnløse automatkasse Lineatronic.

Det er lenge siden vi kjørte første generasjon XV, så noe direkte sammenligningsgrunnlag har vi ikke, men nykommeren skal ha blitt bedre når det gjelder vibrasjon og støy. Vi opplevde i alle fall ikke støyproblemer i forbindelse med vår prøvekjøring. Bilen skal ha blitt mer stabil enn tidligere. Krengingen skal være redusert med 50 prosent som følge av et stivere karosseri og noe lavere tyngdepunkt.

Subaru XVs fremste salgsargument er nok fortsatt fremkommelighet. Den japanske bilprodusenten sverger til sitt egne, fremragende, permanente symmetriske 4x4-system. Vi har tidligere kjørt forgjengeren gjennom krevende offroad-løyper og blitt skikkelig imponert over hva XV klarer å utrette utenfor allfarvei. En bakkeklaring på hele 22 cm understreker offroad-ambisjonene.  Jo tøffere forhold, desto bedre trives Subaruen.

Subaruis X-mode-funksjon kan være til god hjelp under krevende kjøreforhold i lave hastigheter (under 30 km/t).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nye XV starter på 345.000 kroner for basisutgaven, som heter Base. Ola Nordmann er glad i utstyr, så mange vil nok gå for full pakke «Sport Premium», som vi har kjørt. Den velutstyrte bilen koster fra 435.000 kroner med den største motoren.

Vi synes Subaru gjør mye riktig med XV. Den ser tøffere ut enn før, har mye utstyr og et glimrende 4x4-system. Prisen er heller ikke avskrekkende sett i forhold til hva du får for pengene.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.