An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Prøvekjørt

Opel Insignia Country Tourer - mye bra, men én ting ødelegger

Opels litt høyreiste familiebil har mange positive egenskaper - og én som ødelegger veldig mye av moroa.

Artikkel av: Øystein Byberg
14. juni 2018 - 13.32
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

777.300 kroner. For en Opel. Noen hopper kanskje av allerede, men vi kan likevel slå fast at Opel Insignia Country Tourer har en del egenskaper som passer perfekt for norske bileiere.

For det første, Opel-en ser bra ut. Vi synes generelt at Opel er flinke på design om dagen. Insignia er blant de mest vellykkede familiebilene. I Country Tourer-innpakning blir bilen hakket røffere. Plastbuene rundt hjulene og andre designelementer frisker opp det elegante utseendet.

Med 2,2 ekstra cm bakkeklaring rager Country Tourer høyere enn en vanlig Insignia stasjonsvogn. Bakkeklaringen er på 14,6 cm. Det er langt i fra SUV-tall, men nok til at bilen takler noe større utfordringer utenfor asfalten og på vinterføre enn hva en vanlig bil gjør. Mange liker å sitte lavere enn i en SUV. Da er den litt høyreiste Opelen et bedre alternativ.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Diesel! Ja, du får ikke en Country Tourer med annet enn en dieselmaskin under panseret. Den er på 210 hk, noe som gir et solid kraftoverskudd og et maksimalt dreiemoment på 480 Nm. Forvent deg imidlertid ingen rakett, da bilen veier 1,7 tonn, men en seig og fin motor som fungerer utmerket på langtur. Du kjøper naturligvis ikke en Country Tourer uten hengerfeste. Maksimal hengervekt er på lite imponerende 1,6 tonn.

En av Opel Insignias store styrker er det svært høye utstyrsnivået. Dersom bilen hadde hatt fire ringer eller en stjerne i fronte n kunne du lett å plusset på noen hundre tusen i ekstrautstyr for å komme opp på nivået i Opelen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Interiøret ypper mot premiumsegmentet, med lekkert skinninteriør, med seter med både varme og kjøling. Her finner du rattvarme, navigasjon og alle sikkerhetssystemene du forventer, som aktiv filholder, blindesonevarsling, adaptiv cruisekontroll, automatisk kollisjonsbrems osv.

Du får rikelig med plass, noe som bare skulle mangle når bilen måler nesten fem meter. Her er det bare å laste opp med feriebagasjen, oljetønner (ja, en tønne går rett inn, vi forsøkte) osv. Selve kupeen er så romslig vi forventer i denne type bil.

I det hele tatt er Insignia Country Tourer er bil som fungerer på de fleste typer vei og underlag. Heldigvis hadde snøen (endelig) forsvunnet da vi kjørte bilen, så vi fikk ikke satt 4x4-systemet på særlige prøver. I stedet ble det mange mil på motorvei for vårt vedkommende. Der trives bilen veldig godt. Støy fra motoren er nærmest fraværende. Da er hjulstøyen mer fremtredende, men Insignia-en er verken bedre eller verre enn biler i samme klasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når man tar hensyn til det høye utstyrsnivået, plassen og den relativt store motoren er ikke nærmere 800.000 kroner en upris. En helt vanlig premium kompakt-SUV, med mindre motor, koster omtrent det samme, men prisen kan oppleves som stiv i forhold til for eksempel en VW Passat Alltrack, som har betydelig lavere avgifter.

Insignia Country Tourer blir takket være høye CO2-tall og høy vekt belastet med engangsavgifter på hele 342.829 kroner, mens en 240 hks Passat Alltrack har rundt 94.000 kroner lavere avgift.

Det som tar livet av Country Tourer prismessig er det høye forbruket og utslippet. Å sende ut en bil med CO2-verdier på 191 gram er nærmest uhørt i dag, med mindre det står RS, AMG eller en M på hekken. Når Alltrack, som bare veier 31 kg mindre enn Insignia, slipper ut langt mer moderate 159 gram, vitner det om at Opelen ikke er helt «up to date» på motorteknologi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse er ikke særlig mye dyrere.  En elbil er nærmest et kupp i forhold. Du kan få en avgiftsfri Jaguar-SUV med over 400 hk med en startpris rundt 600.000 kroner.

Generelt anbefaler vi bilkjøpere å få leasingtilbud på bilene de vurderer å kjøpe (eventuelt bruke ulike kalkulatorer på nettet, som de man for eksempel finner hos Autolease og Leaseplan). Når man får en månedspris å forholde seg til kan fort «dyre» biler bli «rimelige» og motsatt.

Vi likte Opel Insignia Country Tourer veldig godt, vi. Det er en ypperlig langturbil med god komfort og nok krefter. Den ser flott ut og har et interiør som har fått et løft opp mot premium. Dessuten er utstyrsnivået svært høyt.

Men det er prisen som ødelegger.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.