Motor

Prøvekjørt: Harley-Davidson Fat Boy 114

Som navnet tilsier, så er det ikke noe magert å se når man ligger bak denne verstingen, og med et 240 mm bredt bakdekk og 155 Nm som suger tak i asfalten er den heller ingen sinke i trafikken

Fat Boy gjør seg bra også uten farger. Foto: Roger Knudsen

Fat Boy gjør seg bra også uten farger. Foto: Roger Knudsen

Artikkel av: Roger Knudsen
14. juni 2018 - 10.45

Litt historie

Fat Boy har eksistert i snart 30 år, og modellen har vært en av Harleys bestselgere. Ikke minst fikk den stor oppmerksomhet etter at Arnold Schwarzenegger benyttet en 1990 modell Fat Boy FLSTF i filmen Terminator 2.

En «remastered» 4k versjon med fartsfylt action ligger selvsagt på YouTube, og er vel verdt en kikk.

Den har ellers vært benyttet i komedien «Wild Hogs» med John Travolta og Tim Allen, samt serien «Sons of Anarchy» i tillegg til en rekke andre serier. M.a.o. en favorittsykkel i Hollywood.

Det «fortelles» at navnet Fat Boy var et pek mot Harleys japanske konkurrenter i form av en makaber referanse til atombombene Fat Man og Little Boy sluppet over Nagasaki og Hiroshima i andre verdenskrig. Videre at den opprinnelige gråfargen var den samme som på de to B-29-bombeflyene, Bockscar og Enola Gay, og at diskhjulene på Fat Boy var like i stil med B-29 landingshjulene.

Dette er selvsagt bare tøv, tror vi  . . .

Forbedringer

Sykkelens ramme er hele 65% stivere enn forrige modell, har 50% færre komponenter, og krever 22% færre sveiser. Disse og andre endringer har senket vekten på FB med 14 kilo.

Vår testsykkel var utstyrt med en Twin Cooled Milwaukee Eight 114 (1870ccm) med vannavkjølte topper. Det finnes også en Milwaukee Eight 107.

Milwaukee Eight 114 motoren produserer opptil 11% mer dreiemoment enn Twin Cam 110 motoren på tidligere Fat Boy S modellen. Den har større kompresjon og 4 ventiler per sylinder (derav navnet Eight).

Vekten er den samme som for Twin Cam, noe som også vil bidra til bedre akselerasjon.

Det påstås at Milwaukee Eight 114  er 8% raskere fra 0-100 og 12% raskere fra 100-130 enn Twin Cam 110. Clutchen skal ifølge HD være 7% lettere å betjene, men det føles ikke slik.

Nytt gummioppheng av motor og balanse aksel tar bort 75% av vibrasjonene målt ved tomgang, noe vi absolutt kan bekrefte.

Fireventilers topper med 50 prosent bedre luftgjennomstrømning og doble tennplugger for hver sylinder fører til en mer effektiv forbrenning og mindre forbruk. Det benyttes en enkel kjededrevet kamaksel. Det betyr mindre kompleksitet, friksjon og støy. En ny bankesensor for hver sylinder gir mer presis tenning.

Bak er dobbel støtdemper nå erstattet av en Showa monoshock med justerbar forspenning, og foran benyttes Showa Dual Bending Valve fork (som Harley kaller en høyt-presterende dual-bending framdemper). Ikke dumt med litt japansk teknologi.

Flotte detaljer: 114 Cubic Inch merke på luftfilter og Lakester aluminiumsfelger. Foto: Roger Knudsen

Kjøreopplevelse

Vi ble fortalt før avgang at sykkelen pga. de fete dekkene nok trengte litt overtalelse ved nedbrekk, så vi startet svært så varsomt ut fra HD Oslo. Etter hvert fant vi ut at dette var noe overdrevet. Når man kommer fra en Street Glide over på denne oppleves ikke forskjellen som stor.

Demperne fra Showa fungerer aldeles utmerket. Denne sykkelen spiser dumper på en helt annen måte enn tidligere modeller.

Nedbrekksvinkel er 25,6 grader (til sammenligning har Street Glide 32 grader) så det skraper fort vekk i fotplater om man kjører litt aggressivt. Holder man seg derimot i nærheten av lovlig fart oppleves det svært sjelden.

Krypkjøring fungerer slett ikke verst på fast underlag, men på grus bør man være varsom med bevegelsene. I det store og hele er dette en sykkel for bare fast dekke.

Den lille digitale skjermen under det analoge speedometeret gir opplysninger om turtall, odometer, to triptellere, klokke, bensinmåler og gjenstående rekkevidde til tom tank. Enkelt, men effektivt.

Det er en egen følelse å kjøre en naken sykkel som ikke gir noe skjerming fra vær og vind. Man får virkelig føle på kreftene. Det kan nok gå styggfort de første meterne med en slik doning, men å ligge på motorvei i 110 km/t blir raskt veldig slitsomt. Da har man heller ikke lenger gleden av å høre den flotte musikken fra motoren.

Vi opplevde å bli liggende i en nærmest stillestående kø fra vest til øst ut av Oslo i 28 plussgrader. Ikke det hyggeligste med en ukjent sykkel, men det gikk overraskende greit. Den er smal nok til å tråkle seg smidig frem, og har lyd nok til å irritere de som ikke vil slippe deg frem slik at de kommer på bedre tanker. Det slo oss samtidig at det faktisk er korrekt at motoren har mindre mekanisk støy.

På vanlig landevei er den en drøm å kjøre. Det er bare å åpne sansene og ta inn omgivelsene. Uten skjerming forsterkes alle inntrykk. Dessverre gjelder også dette møtende insekter av varierende størrelse, så kjører man med halvhjelm og solbriller for å holde stilen blir det litt juling.

Det er helt uslåelig å ta i gang med denne doningen akkompagnert av brølet fra eksosanlegget, og det er bare å klype seg fast. Det går styggfort unna, så prikkene henger løst om man lar seg rive med av begeistring over G-kreftene. 

Som sagt raskt ut av startgropa, mens den overrasket noe med å være tam på 5 og 6. gir. Dette hadde kanskje noe med at testsykkelen ikke var korrekt «mappet».

Skulle gjerne testet Fat Boy med Vance & Hines Fuelpak FP3 Fuel Management System eller lignende. Jeg mistenker den hadde luket vekk noe av det draget jeg følte manglet på høyere gir.

Pris varierer fra 345 til 355.000 avhengig av fargevalg.

Vår testsykkel hadde dessuten ryggstøtte/passasjer, bagasjebrett og et effektanlegg som ytterligere dro opp prisen 19 lapper. Mye penger for de fleste, men med 5 års garanti er du sikret problemfri moro så lenge du selv kjører innenfor egne ferdigheter. Vi skulle gjerne beholdt denne for varme sommerdager. 

Se også: Vurderer du å ta MC-lappen?

Tekniske data

Motor

Motor Milwaukee-Eight  114

Boring 102 mm

Slaglengde 114.3 mm

Slagvolum 1,868 cc

Kompresjonsforhold 10.5:1

Drivstoffsystem Elektronisk sekvensiell drivstoffinnsprøyting (ESPFI)

Eksos 2-i-2 forskjøvet; katalysator i lyddemper

Dimensjoner

Lengde 2,370 mm

Setehøyde, uten last 675 mm

Bakkeklaring 115 mm

Rake (styrehode) (grader) 30

Trail 104 mm

Akselavstand 1,665 mm

Dekk, fremre spesifikasjon 160/60R18,70V,BW

Dekk, bakre spesifikasjon 240/40R18,79V,BW

Bensinkapasitet 18.9 l

Oljekapasitet (m/ filter) 4.7 l

Vekt 304 kg

KJØREKLAR VEKT 317 kg

Ytelse

Motor dreiemoment testmetode EC 134/2014

Motormoment: 155 Nm

Motor dreiemoment (o/min) 3,000

Nedbrekksvinkel, høyre (grader) 25.6

Nedbrekksvinkel, venstre (grader) 25.6

Drivstofføkonomi testmetode EC 134/2014

Drivstofføkonomi: Beregnet by/motorvei 5.6 l/100 km

CO2 emisjonstestmetode EC 134/2014

CO2-utslipp 129 g/km

Drivverk

Primæroverføring Kjede, 34/46 forhold

Girutveksling (totalt) 1. 9.311

Girutveksling (totalt) 2. 6.454

Girutveksling (totalt) 3. 4.793

Girutveksling (totalt) 4. 3.882

Girutveksling (totalt) 5. 3.307

Girutveksling (totalt) 6. 2.79

Chassis

Felg, Foran Maskinert, Lakester støpt aluminium

Felg, Bak Maskinert, Lakester støpt aluminium

Bremser, kaliper 4-stempel fast fremre og 2-stempel flytende bakre

Elektrisk

Lys (i henhold til landspesifikke forskrifter), indikatorlamper fjernlys, blinklys, nøytral, lavt oljetrykk, motordiagnostikk, ABS, sikkerhet, lav batterispenning, bensinlampe.

Målere 5 tommer analog hastighetsmåler med digital kilometerteller, drivstoffnivå, klokke, tripteller, rekkevidde, gir- og turtallsindikator

 

Foto: Roger Knudsen