Motor

Prøvekjørt

Alfa Romeo Stelvio Q er kjappere enn en 911 GT3!

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio leverer fantastiske prestasjoner. Men spør du oss er det en annen bil du skal kjøpe.

Artikkel av: Øystein Byberg
20. august 2018 - 11.06

Vi har et godt råd til deg: Dersom du vurderer å kjøpe Alfa Romes råe SUV Stelvio Quadrifoglio (heretter kalt Q) må du får all del ikke kjøre Giulia Quadrifoglio først. Det blir et antiklimaks. Du vil få så alvorlige kvaler at det er mulig du forkaster hele SUV-ideen til fordel for noe så unorsk som en bakhjulsdrevet sedan.

I teorien (og til dels praksis) er Stelvio Q en fantastisk bil, en drømmebil for mange. Her har du en strålende 2,9 liters V6-maskin på 510 hk. Bensin selvfølgelig. Med SUV-karosseri blir det en herlig hyttebil, hvor gjerne hytta kan ligge en del timer unna, helst på et annet kontinent. Her har du naturligvis både bakkeklaring, firehjulsdrift, et anstendig baksete og et bagasjerom som er stort nok for de fleste.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Men hvorfor sitte høyt når du kan sitte lavt? Prøv de to bilene på noen svingete veier og du skjønner fort hva vi mener.  En SUV kan aldri bli like morsom. Det er naturlov. Det er ikke tilfeldig at en go-cart ser ut slik den gjør. Jo lavere rumpa er bakken desto bedre er det. I så måte er Alfa Romeo Guilia Q kompromissløs. Det er racing og sport som er greia, så får du heller parkere bilen den eller de dagene veiene er speilblanke eller det har kommet en halv meter snø.

Misforstå oss rett, vi storkoste oss i Stelvio, i alle fall etter noen dager da kjærlighetssorgen over Julia hadde avtatt.  Det er nok å se på prestasjonene, så skjønner du at bilen er noe for seg selv.

0-100 km/t tar 3,8 sekunder! Det er ett tidel raskere enn lave Giulia, takket være firehjulsdriften. For å sette tallet i perspektiv nevner vi at supersportsbilen Porsche 911 GT3 bruker 3,9 sekunder og AMG GT 4,0 sekunder på samme distanse!

Toppfarten er på 283 km/t. Alfa Romeo slipper heldigvis å forholde seg til tyske «gentlemen’s agreements» om at 250 km/t får holde. Tyskerne har også begynt å slippe litt opp på det feltet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er måten Alfa-en forflytter seg som er mest imponerende. Som i Giulia var det RACE-innstillingen som ble vår preferanse. Det er da bilen blir kontant og brutal, med lyd og respons av en annen verden.  Likevel blir den hakket mer sivilisert enn Giulia med samme motor. Du får naturligvis hjelp av 4x4-systemet, som er aktivt uansett kjøreprogram, men bilen i er i utgangspunktet mest bakhjulsdrevet, slik det skal være i en slik bil.

Stelvio er naturligvis stiv, men i normaloppsettet er det fullt mulig å ta med familien på tur. Det er ikke stort verre enn et sportsunderstell fra en hvilken som helst tysk premiumprodusent.

Selv i RACE-mode er det mulig å jekke ned stivheten på demperne, noe som er fornuftig på dårlige norske veier.

I RACE-mode gir du også slipp på de fleste elektroniske hjelpe- og sikkerhetssystemer, som ESP, blindsonevarsling, autobrems ved fare for kollisjon osv. Du skal med andre ord vite hva du gjør, men det gjør vel som regel de som kjøper slike biler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi synes Stelvio er en lekker bil. Med fire enderør og firkløvere på skjermene viser du omverdenen at dette ikke er noen kjip innstegsmodell. I det du fyrer opp er det i alle fall ingen tvil.

Som i Giulia er den røde startknappen plassert på rattet, for anledningen ikledd karbon og alcantara.

Når man kjører de heftigste Alfa-modellene får man heldigvis litt oppmerksomhet i trafikken. Merket har tydeligvis fortsatt en høy «standing» blant bensinhodene der ute. Det ble en del lange blikk og tomler opp. Takk for det!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Stelvio (og Guilia) er ikke helt på topp når det gjelder dashbord-design, uten at det er noe hovedpoeng. Multimedie- og navigasjonsskjermen er relativt liten, men et speedometer som går til 330 km/t er alltid et pluss.

Den første dagen i Alfa Romeo leter man litt febrilsk etter knappen for å slå av start-, stopp-funksjonen.  Det skal brumme på rødt lyst. Vi fant den til slutt, til venstre for rattet, inn mot døren. Det er litt italiensk logikk, det vil si ingen logikk, men det er helt greit! Faktisk er det en del av sjarmen at italienerne ikke bruker så mange fokusgrupper som tyskerne når de lager bil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kan også ta med en setning om forbruk. Det er ikke så mye å bry seg om, men vi nevner at det er ytterst sjelden at vi må fylle testbilene så raskt som med Alfa-ene. Kjørecomputeren på Stelvio sladrer om et langtids snittforbruk på 1,5 liter per mil i løpet av snaue 5.000 km. Det er vel omtrent der man skal ligge med bilen, når RACE blir favorittinnstillingen.

Alt i alt likte vi Stelvio Q veldig godt, spesielt kraften og ikke minst lyden. Men det er Giulia vi lengter etter etter å ha kjørt begge bilene.

Les for all del også: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - for en bil!