An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Uten avgifter

BMW i8 Roadster er en gavepakke fra myndighetene

BMWs sportsbil har mistet taket og er like billig i Norge som i Tyskland.

Artikkel av: Øystein Byberg
2. august 2018 - 13.58

Det kunne fort blitt et antiklimaks, å gå rett fra BMW M5 med 600 hk til BMW i8 Roadster med 374 hk, men heldigvis ble frykten gjort til skamme. De to bilene er nemlig så ekstremt forskjellige, selv om sportsbilgenene ligger i bunn på begge.

Vi har hatt stor sans for i8 helt siden vi første gang skapte bruduljer på italienske veier under den internasjonale lanseringen for fire år siden. Da den kom var den en sensasjon, med sitt innovative design, nye materialvalg, den hybride drivlinjen og ikke minst de spesielle dørene.

i8 er takket være det lave tyngdepunktet og den store elektriske hjelpemotoren morsom å kjøre. Når nå taket er skrellet av gir det en ekstra dimensjon. Vi fant noen svingete småveier og småkoste oss med Roadsteren. Den ligger som støpt til asfalten og har krefter nok til friske fraspark. 0-100 km/t går unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er på 250 km/t.

I det du fyrer opp bilen får du fornemmelsen av «elbil», da bilen automatisk starter i elektrisk modus. Du glir nærmest lydløst avgårde i sportsbilen. Gi på litt, og bensinmotoren gir lyd fra seg.  Man skulle kanskje tro at en 1,5 liters tre-sylindret bensinmotor ikke skulle gjøre så mye av seg, men BMW gjør som Ingrid Espeli Hovig: «Me har juksa litt».  BMWs ingeniører har nemlig laget kunstig motorlyd som blir spesielt fremtredende i Sports-modus. Lik det eller mislik det, det fungerer!

Entré og exit av en i8 er en øvelse som krever litt øvelse takket være den spesielle dørløsningen. Uten taket på blir det i det minste litt lettere. Vel nede i setet sitter du veldig bra. Du føler nærmest at du sitter på bakken.

Vi var heldige under vår testperiode og opplevde bilen under optimale forhold for toppløs kjøring. Ved et knappetrykk forsvinner taket i løpet av sekunder elegant ned bak setene.

Les også: Herlig råskinn på sparebluss

Vel er det solgt en del i8 i Norge de siste årene, men bilene vekker fortsatt stor oppmerksomhet, ikke minst den helt ferske Roadster-varianten. Det ble en del lange blikk i løpet av vår korte testuke. Vi fikk til og med hyggelige hilsener fra en Tesla-sjåfør!

BMW i8 Roadster er en dyr bil, omtrent alle andre steder enn i Norge. I Tyskland starter prisen på 155.000 euro, noe som tilsvarer 1.470.000 kroner. Der kan du få to M4 for samme pris. I Norge ligger prisen bare marginalt høyere, takket være avgiftssystemet som favoriserer lave utslipp og lav vekt.

Du får faktisk i8 Roadster helt uten engangsavgifter. Det eneste du må ut med er 2.400 kroner i vrakpant. Bakgrunnen er naturligvis at bilen er en ladbar hybrid med et oppgitt CO2-utslipp på bare 46 gram per kilometer. Når bilen i tillegg bare veier 1.595 kg er den nærmest en liten gavepakke til norske bilkjøpere.

Pristillegget i forhold til en vanlig i8 er på rundt 150.000 kroner, vel anvendte penger.

Les også: BMW i8-sjåfør tatt i 241 km/t på E18

Har du noen gang kjøpt en BMW vet du at ekstrautstyret koster skjorta. Slik er det faktisk ikke for i8. Med lanseringen av faceliften av i8 Coupé og i8 Roadster valgte importøren å utvide standardutstyret på de to modellene. Så godt som alt tidligere ekstrautstyr er nå standard. Man behøver kun å velge interiør, lakkfarge og felger. Testbilen har bare ett tillegg, en felgoppgradering til snaue 14.000 kroner.

Teoretisk forbruk er på 0,x liter på mila, mens den elektriske rekkevidden oppgis til 53 km. Vi kjørte ingen systematiske forbruks- og rekkeviddetester under vårt lån, men kan slå fast at bilen er gjerrig så lenge du fyller opp batteriene med strøm med jevne mellomrom.

De praktiske egenskapene ved i8 Roadster skal vi ikke dvele ved.  Det er kort og godt en upraktisk bil, hvor du i beste fall får plass til et par bæreposer i bagasjerommet, sammen med ladekablene. Men det er helt greit. Har du en i8 Roadster i garasjen har du garantert en mer passende feriebil parkert ved siden av.

Les også: Nå er BMWs sportsbil avgiftsfri!

Vi kan konkludere med at i8 Roadster er en herlig sportsbil, hvor du virkelig kan kose deg, spesielt på svingete veier. Uten tak får bilen en ekstra dimensjon.

At bilen i tillegg nærmest er en avgiftsmessig gavepakke i Norge krydrer det hele.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.