Motor

Frykter nye avgiftshopp på bil

Stadig flere bilforhandlere tror på fusjoner og svekket lønnsomhet, men avgiftsfrykten er størst.

Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Artikkel av:  Redaksjonen
7. august 2018 - 10.15

(Finansavisen.no):  - Jeg er overrasket over at ikke 100 prosent av de spurte frykter at bilavgiftene vil påvirke lønnsomheten, sier Arne Berg i Automotive Consulting Group (ACG), til Finansavisen.

Slik produsentene allerede gjør, når utslippene skal måles med de nye WLTP-reglene (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) i stedet for de gamle NEDC-reglene. (New European Driving Cycle).

- Hos bilprodusentene i Europa stanser de produksjonen, permitterer ansatte og produserer for lager i påvente av typegodkjenning etter de nye WLTP-reglene. Her hjemme sitter alle og venter på hvordan overgangen fra NEDC vil skje, men jeg frykter at regjeringen vil innføre WLTP fullt inn i avgiftsberegningene, noe som vil få dramatiske konsekvenser for mange, fastslår han. 

Med reduserte avgifter på mange dyre biler og fjerning av effektavgiften, samt økt salg av elektriske og ladbare biler de senere årene, har myndighetene fått inn flere milliarder kroner mindre i engangsavgift, til tross for økt bilsalg. I tillegg taper staten flere milliarder kroner på momsfritaket på elbilene. Berg mener myndighetene har forregnet seg på dette og vil ta igjen det tapte med økte avgifter, skriver Finansavisen. 

- Utslagene blir i så fall store, spesielt for de som ikke har avgiftsgunstige, ladbare biler i porteføljen. De som har det er trolig de som ikke frykter at avgiftene vil påvirke lønnsomheten, formoder Berg.

Av landets snaue 1.200 forhandlere som er medlemmer i Norges Bilbransjeforbund (NBF) er omtrent halvparten frittstående. Rundt 20 prosent av disse (116) har svart på ACG-undersøkelsen som ble gjennomført i vår. Foruten spørsmål om eierforhold, digitalisering og lønnsomhet er spørsmålene om hva forhandlerne tror har størst betydning interessant.

Etter bilavgiftene er det «Det grønne skiftet» forhandlerne frykter vil påvirke lønnsomheten mest, og flere er mer negative til lønnsomheten nå enn i 2016. Berg tror i tillegg myndighetenes bilpolitikk for de større byene vil kunne endre bil­vanene til folk og ikke minst behovet for biler.

- At mange likevel tror lønnsomheten vil forbedre seg på litt sikt, skyldes at de som ikke har ladbare biler i dag forventer å få det, antar Arne Berg, ifølge avisen.