Motor

Kan bli 80.000 dyrere over natten

Bilselgere frykter avgiftsspøkelse. Etter nyttår vet ikke bransjen hva bilene vil koste. 

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen.

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen.

Artikkel av:  Redaksjonen
28. august 2018 - 14.05

(Finansavisen.no): - Hele bransjen vil få forskyvninger i registreringsvolumene og det blir en rolig høst, sier adm. direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller.

Med ansvaret for 23 prosent av nybilsalget i Norge så langt i år, er bilimportøren den dominerende aktøren i Norge. Det betyr samtidig store konsekvenser når det er uro i bransjen, som i dag, skriver Finansavisen. 

De fleste bilprodusentene har flere modeller som ennå ikke er typegodkjent etter den nye WLTP-standarden (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) som vil gjelde fra 1. september. Det betyr at en rekke bilmodeller ikke vil bli tilgjengelige før senere, noe som vil påvirke aktiviteten hos mange av landets bilforhandlere.

Avgiftsspøkelse

Ut året vil utslippene regnes om til den utgående NEDC-standarden (New European Driving Cycle), men fra 1. januar 2019 vil WLTP benyttes, og da er det avgiftsspøkelset som lurer.

Dermed vet man ikke hva prislappen på bilene vil bli etter nyttår. 

- Bransjen ønsker at NEDC skal benyttes til avgiftsberegningen ut 2019, da bilene faktisk ikke slipper ut mer CO2 enn før, bare fordi målemetoden endres. Konsekvensene kan dessuten bli betydelige for mange merker og modeller, importører og forhandlere, og ikke minst kundene, presiserer han, ifølge avisen. 

Statsbudsjettet som legges frem 8. oktober vil måtte ta stilling til beregningen av engangsavgiften fra nyttår, hvor de nye WLTP-tallene er den nye X-faktoren. Dersom de blir benyttet til beregningen for CO2-avgift, vil en rekke vanlige familiebiler trolig bli helt opp mot 80.000 kroner dyrere over natten, skriver Finansavisen. 

Overdreven frykt

Selv om bilsalget ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er ned 7,2 prosent i august og 3,9 prosent så langt i år tror Harald A. Møller-sjefen at august vil bli bra sammenlignet med de kommende månedene.

Det skyldes blant annet den overdrevne frykten for å kjøpe bensin- og spesielt dieselbiler, som ikke vil bli ulovlige. De mange nye bommene, økte parkeringsutfordringer og mulige begrensninger for dieselbiler avliver heller ikke bilismen i Oslo, men de skaper støy.

- Bensin- og dieselbilene vil merke det mest, mens elbil-salget vil fortsette å øke, selv om de også får begrensninger. Elbilregistreringene er allerede opp 25 prosent så langt i år, men den reelle salgstakten er betydelig høyere på grunn av de mange og lange ventelistene, sier han, ifølge Finansavisen.