Motor

Prøvekjørt

Peugeot Rifter - mer praktisk bil finner du knapt

Dette kan være et svært smart kjøp for deg med stor familie eller plasskrevende fritidsaktiviteter.

Artikkel av: Øystein Byberg
23. august 2018 - 13.20

Stor familie? Eller mye fritid? Da har vi bilen for deg som ikke må ha det råeste og stiligste på markedet. Se på klassen hvor du finner biler som VW Caddy, Ford Transit Connect og ikke minst bilen vi har kjørt nå; Peugeot Rifter. Vi snakker om personbilvarianten av Partner, som er en populær varebil for håndverkere, Posten osv.

Dette er bilen for deg som liker å ha overflod av plass. Den leveres som fem- eller syv-seter. Da er bilen på 4,40 eller 4,75 meter. På rad to får du tre like stoler, alle med isofix-seter. Barnevogn? Trill den rett inn i lasterommet. Bagasjerommet er fra 775 til 3.500 liter! Den lange versjonen rommer hele 4.000 liter når den som fem-seter er lastet til taket. Sa vi flyttebil?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I det hele tatt er Rifter preget av smarte løsninger. Hvis du frakter lange objekter kan du både legge ned forsetet,  samt åpne bakruten.

Det er ikke bare lasterommet som er enormt. Inne i kupeen finner du dessuten et nedkjølt oppbevaringsrom foran passasjersetet på hele 186 liter. Vi har sett bagasjerom på andre biler som er mindre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rifter har fått den smarte i-Cockpit-en vi kjenner fra andre Peugeot-modeller. Det innebærer et lite ratt, men hvor instrumentene dukker opp i overkant av rattet. I motsetning til andre nyere Peugoet-modeller kan imidlertid ikke visningen av instrumenter og klokker personifiseres. Rifter har fått en relativt stor åtte tommers berøringsskjerm i midtkonsollen.

Girspaken er av det utradisjonelle slaget; et lite hjul du dreier på i midtkonsollen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Motorutvalget er bredt, men vi ville nok ha styrt unna de minste motoriseringene. 75 hk er ikke akkurat heftig i 2018. Vi fikk derimot en tur i toppmodellen med 130 dieselhester kombinert med en åtte trinns automatkasse. Det er en sprek bil som klarer 0-100 km/t på 10,8 sekunder og har en toppfart på 180 km/t. Så fort kjørte ikke vi, men i 130 km/t på franske og italienske motorveier var bilen behagelig å kjøre. 

Vi hadde ventet vindsus og støy i en så høyreist bil, men ble overrasket over hvor stille den gikk. Bilen er basert på konsernets EMP2-plattform, noe som ifølge produsenten skal gi en «engasjerende» kjøreopplevelse. Vårt inntrykk er at Rifter er svært lettkjørt, også i byen. I og med at den har den fasongen den har vet du også hvor du har hjørnene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Med Rifter vil Peugeot nå aktive kjøpere, gjerne kunder som ellers ville ha valgt en SUV. Rifter er pyntet med røffe plastdetaljer og har en bakkeklaring på 20 cm, fullt på høyde med en rekke SUV-er.

4x4 leveres ikke fra fabrikk, men som tidligere kan bilen leveres med trekk på alle fire gjennom ombygging via partneren Dangel.  Dessverre får du ikke 4x4 kombinert med automat, noe som ville ha vært drømmekombinasjonen i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rifter er på plass i Norge på tampen av året. Prisene er foreløpig helt i det blå, da Peugeot i likhet med resten av bil-Norge venter på hva myndighetene gjør eller ikke gjør med bilavgiftene i statsbudsjettet til høsten. Nye målemetoder for utslipp kan føre til avgiftssjokk på mange bilmodeller med mindre regjeringen foretar justeringer av avgiftene.

Informasjonssjef Stian Gihle hos den norske importøren sier det er mulig de kommer med en 2018-pris, men at det kommer an på lanseringstidspunktet.

Peugeot Rifter er naturligvis ikke den kuleste bilmodellen du kan kjøpe/kjøre, men du verden så praktisk. Det forundrer oss at ikke flere velger en modell i denne undervurderte bilklassen.