Motor

Prøvekjørt

VW Polo GTI - artig liten sak!

Vi har prøvekjørt en artig liten sak.

Artikkel av: Øystein Byberg
3. september 2018 - 13.51

VW skapte nærmest GTI-fenomenet da de på 70-tallet satte inn en «stor» motor i sin populære Golf-modell. 110 hk var mye den gang da 50 og 70 hk var det vanlige i denne bilen. Med en egenvekt på rundt 800 kg ble den lille bilen oppfattet som en liten kruttønne. Siden den gang har Golfen vokst og vokst, noe som betyr at Polo GTI ligger nærmere opp mot «gamle» Golf GTI.

Men Polo-en er likevel nærmest en gigant sammenlignet med 70-tallets småbiler. Dagens Polo GTI er 4,07 meter lang og veier 1,3 tonn, 35 cm lengre enn første generasjon Golf. Men den er kjapp. 200 hk hentet fra en to liters bensinmotor sender Polen fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder. Toppfarten er på 237 km/t, noe som betyr at småbilen holder tritt med de fleste på Autobahn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En rekke designelementer røper overfor omverden at dette verken er en bil fra hjemmetjenesten eller en kjip leiebil. Felger, GTI-merker og diskrete spoilere sier sitt.

Inni bilen får vi en viss retro-følelse. De spraglete stoffsetene minner om dem vi finner i gamle Golf GTI-modeller. Det er naturligvis faste sportsseter som gjelder.

For anledningen er store deler av dashbordet kledd i knallrød plast. Tøft eller harry. Alt ettersom.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vår testbil var utstyrt med VW-konsernets DSG dobbeltclutch-kasse på seks trinn. Vel er ikke kassen ny lenger, men den leverer fortsatt varene. Girskiftene går fortsatt relativt kjapt og effektivt. Sverger du til manuell kasse, som mange gjør når de kjøper en slik bil, kan du bli skuffet. Enn så lenge er det DSG som gjelder. En manuell girkasse skal være underveis, men antakelig vil denne bli uforholdsmessig dyr her hjemme.

Poloen er som seg hør og bør utstyrt med sportsunderstell, som innebærer at bilen er senket med 15 mm i forhold til en vanlig Polo. Det betyr en ganske stiv opplevelse, ikke minst på dårlig vei, men det er en del av pakken.  Det sportslige oppsettet betyr naturligvis at bilen gjør en svært god figur på svingete veier. Det er her bilen virkelig er i sitt ess.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Poloen lager mer lyd enn ventet. De som venter en nærmest lydløs liten bensinbil kan enten bli skuffet eller gledelig overrasket. Det er et visst snerr i bilen.

Men Poloen er litt vel tung. Egenvekten er 1.280 kg, som er 165 kg mer enn 115 hk-versjonen med DSG.

Mens det tidligere bare var store biler som ble tilgodesett med det viktigste sikkerhets- og komfortutstyret, har nå heldigvis det meste dryppet ned selv på de minste modellene. Polo er utstyrt med både Frontassist med City nødbrems og fotgjengerregistrering og tretthetsvarsling.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vår velutstyrte testbil hadde også VWs flotte Active Info Display heldigitalt instrumentpanel og en stor åtte tommers navigasjonsskjerm, induksjonslading av mobiltelefon, parkeringsassistent (trenger man egentlig det i en så liten bil?), nøkkelfri adgang og et førsteklasses ryggekamera. Når det gjelder det sistnevnte har VW gjort noe veldig smart. Kameraet er skjult bak VW-logoen og dukker bare opp når du rygger. Dermed slipper du problemer med smuss som legger seg på linsen.

Polo er jo en liten bil, så veldig praktisk er den ikke. Men den leveres i det minste bare med fem dører. Baksetet har begrenset plass, men dette er nå en gang en bil hvor føreren er satt i høysetet.  Det er uansett bedre plass der enn vi hadde trodd før vi satte oss inn. Bagasjerommet er på 305 liter, som faktisk er 46 liter mindre enn det en vanlig Polo leveres med.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Motorsterke biler har blitt billigere i Norge etter at effektavgiften falt bort. Dersom du ikke trenger et hav av plass kan Polo GTI være et fint alternativ. Den starter på 350.000 kroner. Det er ikke så mange andre biler med 200 hk som koster så lite. Den nærmeste konkurrenten er Ford Fiesta ST, som er bygget på samme konsept som Poloen.

Alt i alt synes vi Polo GTI er en «back to basic» liten kruttønne som gir masse kjøreglede i forhold til prisen.