Motor

Prøvekjørt

Ford Fiesta ST - mye moro for pengene

Ønsker du en morsom bil til en overkommelig pris kan dette være noe for deg.

Artikkel av: Øystein Byberg
14. september 2018 - 11.21

Vi innrømmer det gjerne, vi har en forkjærlighet for småbiler med kraftig motor. De er morsomme, som skapt for norske småveier, samtidig som de ikke koster skjorta.

Vi kjørte nylig VW Polo GTI, som vi likte veldig godt, nå har vi vært ute med Ford Fiesta ST, som ga oss noen artige timer bak rattet.

Fiesta kom i ny drakt i fjor, med en solid oppgradering av både det indre og det ytre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ST ga oss noen overraskelser, som at en 3-sylindret motor kan gjøre så mye ut av seg. Ford har faktisk klart å presse 200 hk ut av den lille 1,5 literen.  Du får masse futt over et bredt register. Samtidig er lydbildet overraskende potent. I det du fyrer opp hører du lett murring fra eksosanlegget. Som 3-sylindrete motorer flest får du en viss raspelyd når du gir på. Tøft, synes vi.

Men det som nevnt på småveiene bilen er i sitt ess.  De er det mange av i Norge. Som Ford-er flest er kjøreegenskapene i toppklasse, noe du ikke minst merker når svingene ligger tett. Man får litt gocart-følelse, hvor bilen ligger bra på veien. Fiesta ST er rett og slett en bil det er mulig å ha det veldig gøy i.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kreftene synes å være tilgjengelige over et bredt turtallsregister. Manuelt gir er et pluss. Hvilket gir du har bilen i spiller liten rolle, krefter har du hele tiden, men det blir gjerne slik at man ligger minst ett gir «for lavt». Girskifte-indikatoren står gjerne med pilen opp når man kjører denne lille kruttønna.

Testbilen var utstyrt med ST Performance-pakke til 9.500 kroner, som gir Quaife differensialsperre og launch control.

Du sitter som skrudd fast i den flotte sportssetene, men du skal ikke være for bred over rumpa, for da blir det litt dårlig plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Plassforholdene skal vi ikke dvele for mye ved. I forhold til en sportsbil har du overflod av plass. Sammenlignet med nesten alle andre biler blir det litt trangt. Men dette er en perfekt ego-bil som du ikke trenger å fylle til randen.

PS: For 700 kroner får man dørkantbeskyttere som popper ut i det man åpner dørene. Nå må snart noen andre tilby samme geniale løsning.

Dashbordet fikk en solid standardheving da Fiesta ble lansert. Her har du en moderne multimedie-/navigasjonsskjerm. Det er ikke lenger slik at småbilene blir avspist med en kjipeste hardplasten og andre billigere materialer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Som vi var inne på innledningsvis er nok VW Polo GTI den nærmeste konkurrenten, men er du på jakt etter en morobil ville vi også sett på den lille roadsteren Mazda MX-5, som også gir usedvanlig mye kjøreglede for lite

Prisen på moroa er 347.000 kroner, mens vår toppspekkede bil har en prislapp på 383.200 kroner. Det er ikke stort mer enn du må ut for for ekstrautstyret på en fet tysk premiumbil. Effektfulle biler har aldri vært billigere i Norge.

Du får knapt nok en morsommere bil for under 400.000 kroner. Det er nærmest så vi sier «løp og kjøp»!