Motor

Her er Mercedes EQC

Mercedes-Benz har akkurat vist frem en av årets store bilnyheter, den elektriske SUV-en EQC.

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
4. september 2018 - 19.04

- Den nye EQC er en ekte Mercedes-Benz. Dette gjelder særlig klassiske attributter som kvalitet, sikkerhet og komfort. Disse er akkompagnert av dynamiske prestasjoner, takket være to elektriske motorer på front- og bakakselen, med en samlet effekt på 300 kW, og en intelligent driftsstrategi for en elektrisk rekkevidde i toppklasse. EQC er del av en voksende familie av rene elbiler fra Mercedes-Benz, sier det svenske styremedlemmet Ola Källenius.

Innen 2022 skal Mercedes-Benz ha elbiler i alle segmenter.

EQC er den første elektriske modellen i den tyske bilprodusentens EQ-portefølje. Det var naturlig å starte med en SUV, da dette er det hurtigst voksende segmentet. SUV-formen gjør det også lettere å plassere batteripakken.

Mer enn 2.000 nordmenn har betalt inn reservasjonsbeløpet på 20.019 kroner for å få lov til å være blant de første som får bestille bilen.

Vi må skuffe de som venter på norske priser. De blir først offentliggjort når det åpnes for bestilling av bilen. Det vil ikke skje før i 2. kvartal 2019. De første leveransene vil finne sted mot midten av neste år.

Mercedes-Benz opplyser at EQC blir utstyrt med en batteripakke på 80 kWh, mens produsenten tidligere har operert med «over 70 kWh».

EQC har fått en helt ny front-identitet med særegne lykter, inkludert en bred lysstripe. Også bakenden har fått en særegen lyssignatur.

Etter å ha ha sett bilen "live" sitter vi igjen med inntrykket av at det er en flott, moderne bil, uten de helt ville påfunnene. I stedet har man satset på minimalisme og eleganse.  De små grepene som er gjort for å skille EQC fra en vanlig Mercedes-Benz er effektive. Som nevnt er det fronten og bakenden som er mest særegne, men vi finner igjen blå detaljer, som i felgene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Interiøret minner sterkt om det vi finner i andre Mercedes-modeller.

Mercedes-Benz holder dessverre fortsatt kortene tett til brystet når det gjelder tekniske data, mål osv. Oppgitt forbruk er 22,2 kWh/100 km. Det oppgis også en rekkevidde på minst 450 km i henhold til den gamle NEDC-standarden. Da er vi reelt sett nede på 3-tallet i forhold til den nye WLTP-normen.

Effekten er på 300 kW, tilsvarende 408 hk.

Målene kjenner vi ikke, utover at bilen er 4,76 meter lang, men størrelsesmessig er vi på GLC-nivå.

EQC har naturligvis firehjulstrekk og kan leveres med hengerfeste. Maks hengervekt oppgis til 1.800 kg.

EQ står for “Electric Intelligence” og stammer fra Mercedes' merkeverdier “Emotion” og “Intelligence”.

Bilen skal produseres i Bremen i Tyskland, sammen med blant annet C- og E-klasse, samt GLC. Mercedes-Benz sier at produksjonen er fleksibel, hvor man kan tilpasse produksjonen i forhold til etterspørselen. Dersom etterspørselen skulle bli ekstra stor, sier tyskerne at produksjonen av andre modeller kan bli flyttet fra Bremen for å gi plass til EQC.

Mercedes-Benz vil av konkurransehensyn ikke si noe om hvem som produserer batteriene for dem.