Motor

Ja, det er en Volvo!

Volvo viser frem sitt alternativ til rutefly.

Foto: Volvo

Foto: Volvo

Artikkel av: Øystein Byberg
5. september 2018 - 15.39

Forestill deg en verden der du kan reise lange avstander uten å måtte innom flyplasser. En verden der du slipper sikkerhetskontroller, timevis med kø, venting og støyende og trange rutefly. Hva om du i stedet kunne sette deg inn i din egen, private førsteklasses kupé som henter deg hjemme og bringer deg fra dør til dør? 

"Det er denne visjonen for fremtidens selvkjørende biler som Volvo viser frem i dag, med det nye Volvo 360c-konseptet – en helhetlig, autonom, elektrisk, oppkoblet og trygg reiseopplevelse. Den kan åpne nye vekstmarkeder for Volvo, for eksempel som et alternativ til innenriksfly, en bransje som årlig omsetter for flere milliarder dollar", skriver Volvo i en pressemelding. 

Grunnlaget for 360c er en fullstendig selvkjørende helelektrisk bil uten menneskelig sjåfør. Konseptet benytter seg av designfriheten som oppstår når man fjerner rattet og forbrenningsmotoren og slipper å plassere passasjerene på to eller tre seterader. 

360c presenterer fire mulige bruksområder for selvkjørende biler – et sovemiljø, et mobilt kontor, en dagligstue og et underholdningsrom – som alle redefinerer måten mennesker reiser på. Konseptet presenterer også et forslag til en internasjonal standard for hvordan selvkjørende biler kan kommunisere trygt med alle andre trafikanter. 

– Bransjen kommer til å forandre seg i årene som kommer, og Volvo skal lede denne utviklingen. Autonom kjøring lar oss ta det neste store steget innenfor sikkerhet, men vil også åpne opp for nye og spennende forretningsmodeller, og la folk bruke tiden i bilen på det de ønsker å gjøre, sier Håkan Samuelsson, President og CEO for Volvo Cars.

360c representerer en potensielt lukrativ konkurrent til flyreiser over kortere distanser, en bransje som årlig omsetter for flere milliarder dollar og omfatter flyselskaper, flyprodusenter og andre tjenesteleverandører. Det er særlig ruter der avstanden mellom utreisested og reisemål er rundt 300 kilometer, som kan møtes med et banebrytende tilbud gjennom en alternativ reisemåte.

 – Selvkjørende konseptbiler har en tendens til å bli et teknologisk utstillingsvindu, i stedet for en visjon om hvordan vi bruker dem. Men Volvo er et bilmerke som setter mennesket i sentrum. Vi legger vekt på kundenes hverdag og hvordan vi kan gjøre den bedre. 360c er neste trinn i denne strategien, sier Robin Page, Senior Vice President for Design hos Volvo Cars. 

Foto: Volvo