Motor

Kia: Elbiler og hybrider for alle pengene

- Vi er inne i en positiv spiral nå. Forhandlerne er gira. I fjor lanserte vi seks nye modeller, mens det blir tre-fire i år. 

Irene Solstad og Mette Simonsen Sauge. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Irene Solstad og Mette Simonsen Sauge. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
8. oktober 2018 - 12.37

Elbiler og hybrid. Det er dette som drar salget hos Kia om dagen. Elbilen Soul har vært en suksess i flere år. I år er det solgt rundt 3.000 eksemplarer av denne, hvorav 2.000 er nye biler hentet fra Tyskland, men som defineres som bruktimporterte av OFV.

Nå knytter det seg stor forventning til den elektriske utgaven av Niro, hvor de første bilene blir levert i desember.

-  Vi har 5.600 reservasjoner så langt, sier Kia-sjef Irene Solstad til Hegnar.no. Disse har betalt 7.777 kroner hver i depositum for bilen

-  Dette kan være en nummer én bil for mange, med lang rekkevidde på inntil 485 km og populær, sporty crossover-innpakning, sier Solstad.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Elektrisk Kia Niro. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Kias modellutvalg er betydelig spritet opp i løpet av det siste året. I fjor kom den lekre sedanen Stinger, mens den kupéaktige stasjonsvognen ProCeed er årets høyepunkt.

- Det er en flott spydspiss for Kia, sier Solstad. Bilen vil appellere til kjøpere som ønsker en stasjonsvogn med sporty design. Her har du 594 liter boltreplass til bagasje

Kia er blant produsentene som satser kraftig på elektrifisering. Selskapet samarbeider med søstermerket Hyundai både når det gjelder utvikling av batterielektriske biler og hydrogenbiler.

Etter at Niro Electric er på plass er en plug-in-variant av stasjonsvognen Ceed på plass i 4. kvartal 2019.

I 2020 skal Kia ha en hydrogenbil på veiene.

- Vi er inne i en positiv spiral nå. Forhandlerne er gira. I fjor lanserte vi seks nye modeller, mens det blir tre-fire i år. Vi merker at det har blitt større aksept for merket, sier Solstad, og viser til merkets høye kvalitet, spenstigere design og at man leverer miljøriktige biler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kia Proceed. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Det er først og fremst politiske årsaker til at elektriske Kia-biler først blir registrert i andre europeiske land, først og fremst Tyskland, før de reeksporteres til Norge etter ett døgn på tyske skilter.

Kia håper og regner med at Norge blir innlemmet i det europeiske målet for utslipp. Per i dag står Norge utenfor. Bilprodusentene har et mål de må innfri på sin totale flåte i Europa.

Det ventes imidlertid et stortingsvedtak i Norge før jul, hvor norske elbil-registreringer vil telle med i de europeiske tallene. Da blir det plutselig mye mer interessant for bilprodusentene å sende bilene direkte til Norge uten omveien via kontinentet.

For Kia i Norge er det viktigste uansett at kundene får bilene de vil ha.

Kia-salg så langt i år, basert på drivlinje (per 30. september, kilde OFV AS)

  • Totalt: 3.421 (100 prosent)
  • Bensin: 523 (15,3) 
  • Diesel: 238 (7,0)
  • Elektrisitet: 956 (27,9)
  • Hybrid: 301 (8,8) 
  • Plugin Hybrid: 1.403 (41,0)

I tillegg er det importert 3.130 «brukte», i hovedsak nye, elektriske Soul så langt i år.