Motor

Prøvekjørt

Mercedes-AMG G63 - rå, naturstridig galskap

Ekstreme Mercedes-AMG G63 opphever nærmest fysiske lover. 

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
15. oktober 2018 - 14.19

Er beredskapstroppen her? Spørsmålet var egentlig ikke helt på jordet, da oppsynet av en svart Mercedes-AMG G63 på gårdsplassen er ganske overveldende. Noe mer macho finnes knapt, så maskingevær burde nesten stå på listen over ekstrautstyr. Du lurer i et øyeblikk på om bilen er pansret, for lyden dørene lager når de smelles igjen minner mer om en hvelvdør enn en bildør.

Her er det ingen «keyless» eller «soft close». I stedet må du gi passasjerene beskjed om å bruke alt kraft på å smelle døren så hardt som mulig. Og bruk for Guds skyld håndtakene, fast og bestemt, ikke noen fislelukking oppe ved vinduene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Så gjenstår det å krabbe opp i bilen. Sjekk tilstanden på førersetet på en gammel G-wagen, og du vil legge merke til at plasten under setet ofte har sprekker etter belastningen den har vært utsatt for når føreren har gjort et forsøk på å forsere det første hindret opp i bilen.

Vel på plass i førerstolen er du kongen! Gud! Djevelen! Du er rett og slett sjef og kan se ned på alle, bokstavelig talt og i overført betydning. Det er nesten som om  du vokser 10 cm og blir høy og mørk bare du setter deg opp i vidunderet.

Dashbordet er en av de store forbedringene i G-klasse. Her finner du det lekre elektroniske instrumentpanelet vi kjenner igjen fra de nyeste Mercedes-modellene. Nydelig!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Trykk inn startknappen og hør den herlige buldringen fra 585 hestekrefter hentet fra en V8 biturbo-maskin. AMG må ha verdens beste lydingeniører. Vi blir aldri lei av godlyd fra motorrommet og eksosanlegget. Det er medisin og terapi mot elbilsyken.

Som seg hør og bør er AMG-modellen utstyrt med både knapp for ekstra buldrende sportseksos og et lite rullehjul for oppsettet av bilen. Comfort, Sport, Sport + osv. Vi hadde en tendens til å sette bilen rett i Sport +. Da trenger du strengt tatt ikke noe Burmester-anlegg til fryktelig mange tusen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Gi gass og du vil oppdage det fullstendig naturstridige, det som får deg til å lure på de store sammenhengene i livet. Hvordan er det mulig at en bil med form som en container klarer å ta seg fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder?! Nåde deg som kommer og sier at Tesla-en din er råere!

Akselerasjonen er av en annen verden. Og måten det skjer på! Rett og slett fantastisk.

Som en kuriositet kan det nevnes at bilen har en toppfart på 240 km/t. I slike hastigheter vil vi tro at vindstøy muligens blir et tema.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Det beste med G-klasse er at den kjører mye bedre enn før. Styringen og «handlingen» er kraftig forbedret. Nye G-klasse har beveget seg langt bort i fra «nyttekjøretøy»-følelsen fra eldre modeller.

Tillatt hengervekt er naturligvis 3,5 tonn. Vi skal vedde på at den hadde klart 10 tonn også, dersom det hadde vært aktuelt.

Vi fikk dessverre ikke mulighet for å kjøre bilen offroad denne gangen, men vi vet at bilen er særdeles kapabel utenfor offentlig vei. Det er nok bare produkter fra Jaguar Land Rover-konsernet som kan måle seg, muligens også Toyota Land Cruiser, om man vurderer en folkelig offroader.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ja, bilen har vært til fjells før.

Merket «Schöckl Proved» viser at bilen i alle fall har vært ute på en skikkelig tur. Alle G-klasse må nemlig forsere et 1.445 meter høyt fjell i området rundt Graz i Østerrike før de slippes ut på veien. Det dreier seg om en 5,6 km lang særdeles utfordrende offroad-løype.

Det er ikke bare kjøreegenskapene som er forbedret. Noen G-eieres hodepine løses ved hjelp av nye løsninger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Se!

Endelig har Mercedes klart å flytte ryggekameraet på G-klasse.  Nå er det ikke et digert reservehjul som dekker halve linsen, men et lavt plassert kamera som dukker opp bak et deksel. Da slipper man til og med smuss. Takk.

Mercedes har også fikset et annet irritasjonsmoment. Blinklysene er heldigvis fortsatt plassert oppå forskjermene, men den lite gjennomtenkte løsningen med to skruer som slapp inn fukt og kondens er endelig skrapet. Sehr gut!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

G-klasse har vokst 10 cm i bredden, noe som sikkert gjør noe med kjøreopplevelsen. Samtidig har kupeen blitt romsligere, noe ikke minst baksetepassasjerene får glede av.

Når det er sagt er ikke G-klasse så romslig man skulle tro den var ved å ta det ytre i betraktning. Det er nemlig ikke SÅ god plass i baksetet og bagasjerommet. At så mange faktisk kjøper G-klasse med baksete er oppsiktsvekkende. Den ekstra seteraden koster så mye som 675.000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Men kjøper du en Mercedes-AMG G63 viser du omverden at penger ikke er noe stort tema. Du betaler gladelig rundt 2,8 millioner kroner for å være konge på haugen. Bilen er så politisk ukorrekt at det må glede et hvert bensinhode.

Selv om bilen koster litt, er det ikke nødvendigvis økonomisk galskap å kjøpe den. Vi skal neppe mange år frem i tid før V8-maskiner og slike biler blir en skikkelig sjeldenhet. Kanskje bilen til og med kan bli et investeringsobjekt, som etter hvert vil stige i verdi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Vi kan slå fast at Mercedes-AMG G63 er svaret på det umulige. En sportsbil (i alle fall rett frem), familiebil og terrengbil av en annen verden.

Det er nok selve drømmebilen for mange. Løp og forsøk å kjøp!

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

 

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG G63. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no