Motor

Prøvekjørt: Mercedes-AMG E53

Den nye AMG-motoren fra Mercedes er knallbra.

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
29. oktober 2018 - 14.25

Vi har kjørt Mercedes E-klasse med de fleste motoriseringer, fra E200 med 184 bensinhester og dieselutgaven E220d med 194 hk til AMG-lightversjonen E43 og fullblods E63 S med 612 hk.

I forbindelse med verdenslanseringen av Mercedes-AMG GT 4-dørs coupe tidligere i høst fikk vi også kjørt E-klasse med den nye rekkesekser-motoren E53, som skal erstatte E43 med V6.

Den nye motoren er nydelig og har x-faktoren vi ofte savner i biler. Det dreier seg om en tre liters biturbo bensinmotor på 435 hk, som klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Elmotorene har for alvor gjort sin inntog også i sportsbiler. I E53 finner du et 48 V-system som gir mer elektrisk energi tilgjengelig. I tillegg til de 435 hestene får du i løpet av en kort periode, på grunn av EQ Boost-funksjonen, 20 ekstra hester. Viktigere er det at du får 250 Nm ekstra dreiemoment, i tillegg til de opprinnelige 520 Nm, uten forsinkelse. Det gir en relativt heftig opplevelse.

Toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t, men du har også mulighet for å få bilen levert med en toppfart på 270 km/t dersom man krysser av for «Driver’s package». Det er ikke minst viktig hjemme i Tyskland, hvor venstrefilen på Autobahn blir favoritten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

E53 er dessuten utstyrt med en glimrende, kjapp ni trinns AMG SPEEDSHIFT TCT automatkasse og AMG Performance 4MATIC+

E53 kommer i flere karosserivarianter, men i sommervarmen i Texas fikk vi karret til oss en cabriolet.  I en åpen bil kommer lydbildet virkelig til sin rett. Vi smilte om kapp med en solen (det var i realiteten overskyet da vi kjørte bilen, men la ikke fakta ødelegge historien) da vi kjørte bilen.

Kontrasten var i det minste stor i forhold til forrige gang vi kjørte E-klasse cabriolet. I november i fjor hadde vi gleden av å kjøre minstemann E200 i minusgrader, også toppløst, en oppgave den også taklet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Designmessig er det ikke gjort de største grepene, men vi merker oss fire tøffe eksosrør, ny grill og AMG-spesifikke designelementer.

Inne i kupeen merker vi oss at bilen er utstyrt med flotte sportssoler med særegne AMG-detaljer. AMG-ratt er naturligvis også på plass.

I Sport +, hvor sportseksosen står som «default», får du putringen og smellene fra eksosanlegget som vi er svært begeistret for. Litt harry naturligvis, men vi elsker den lekende følelsen i AMG-modellen. Det var dessverre dårlig med tunneler i USA, men vi er overbevist om at E53 vil klare den norske «tunneltesten» med glans.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

E53 har en startpris på rundt 1,2 millioner kroner, men PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge opplyser til Hegnar.no at det er vanlig at kundene legger på et sted mellom 100-150.000 kroner i ekstrautstyr på en modell i den klassen. Han understreker at mye standardutstyr er inkludert på toppmodellene.

E53 blir et ypperlig tilskudd til E-klasse. Ytelsene er heftige, men likevel kan bilen kjøres som en hvilen som helst bil. Det er måten kreftene leveres på som er mest imponerende. Elektriske hjelpemotorer har definitivt kommet for godt.

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Mercedes-AMG E53. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no