Motor

Prøvekjørt

Denne Mercedes-en inneholder store nyheter

Det er det indre som teller.

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
10. november 2018 - 11.21

Den ser ut akkurat som før, sier du? Skinnet bedrar, for C-klasse har faktisk fått store og viktige oppgraderinger. Denne gangen har vi kjørt C200 4MATIC Coupé, som har en stor nyhet under panseret.

Du synes kanskje at en 1,5 liters motor høres veldig puslete ut i en så pass stor Mercedes, men frykten er fullstendig ubegrunnet. Poenget er at bilen har en bensinmotor på 184 hk (135 kW) OG en elmotor på 10 kW. Effekten er ikke det viktigste med denne. Det er dreiemomentet, som i tillegg til de 280 Nm som bensinmotoren leverer umiddelbart i det du presser inn gassen, gir deg 160 Nm ekstra til rådighet.

Det betyr en kjapp bil som er morsom å kjøre, ikke minst ved forbikjøringer og i det daglige. 0-100 km/t tar 8,4 sekunder, men mellomakselerasjonen er mer imponerende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

EQ kaller Mercedes-Benz det. Nye C-klasse er en mildhybrid utstyrt med et 48 volt spenningssystem, som kommer til å bli mer og mer vanlig fremover.  Ved oppbremsing og i nedoverbakker lades batteriene opp, noe som også gir lavere bensinforbruk.

Direkte gjerrig er imidlertid ikke bilen.  Kjørecomputeren på vår testbil sladret om et snittforbruk på 0,97 liter på mila i løpet av 1.602 km. Av disse var 77 km kjørt elektrisk.   Med en bensintank på 66 liter blir imidlertid rekkevidden bra nok for de fleste. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Det er drivlinjen som er den lille revolusjonen i nye C-klasse, men la oss heller ikke glemme dashbordet, som også er kliss nytt. Du får imidlertid ikke det samme helelektroniske og innovative instrumentpanelet vi kjenner fra modeller som E-. A- og G-klasse. I C-klasse finner vi de mer tradisjonelle instrumentene og en frittstående navigasjonsskjerm.

Det er heller ikke mulig å prate til C-klasse. Det vil si, du kan prate bil bilen, men den verken svarer deg eller hører på deg. I så måte er mindre A-klasse faktisk mer moderne med sitt MBUX-grensesnitt, hvor du ved hjelp av talekommandoer kan få bilen til å for eksempel skifte radiokanal eller skru opp varmen hvis du sier til den at du fryser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Vår testbil var utstyrt med et kobbel av assistansesystemer som nærmest gjør bilen selvkjørende, så lenge du jevnlig tar i rattet. Her er det bare å koble inn autopiloten på de kjedelige strekkene og la bilen holde farten i forhold til resten av trafikken og holde deg innenfor markeringen. Ved et lett trykk på blinklyshendelen skifter bilen også fil for deg.

Foretrekker du å kjøre bilen selv leverer den varene da også. Ved normal «daffing» velger du det normale «Comfort»-oppsettet. Når svingene setter inn velger du «Sport» eller «Sport +», som gir deg hardere demping og mer aggressiv respons.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Vi testet også bilen på mørke høstveier, hvor Multibeam LED-lyktene virkelig imponerer. Du kan kjøre bilen med fullt fjernlys, så maskeres automatisk foranliggende biler og møtende biler ut slik at de ikke blendes. Det er ingen sensasjon lenger, men kan være vel anvendte penger dersom man kjører mye på mørke veier.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

C-klasse coupé er naturligvis ikke blant de mest praktiske bilene som finnes på markedet. Takk og lov for det! Det må finnes rom for andre biler enn stasjonsvogner og SUV-er i dette landet. Bagasjerommet er på anstendige 380 liter, mens de to som havner i baksetet har begrenset med plass. Ikke minst er adkomsten litt krøkkete, selv om forsetene flytter seg automatisk i fremre posisjon i det man vil klatre inn i baksetet.

Det er først og fremst motoren og dashbordet som er de store nyhetene i C200. C-klasse er oppe der man forventer at en Mercedes skal være.

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no