Motor

- Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler

- Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen.

Knut-Erik Jahnsen. Foto: Hegnar.no

Knut-Erik Jahnsen. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
6. november 2018 - 14.47

Lexus har som mål å ta Norge med storm med nyheten UX 250h; en hybrid crossover-suv med firehjulstrekk. Nå offentliggjøres prislappen, som ifølge importøren vil riste i markedet for luksusbiler.

- Vi spurte et knippe biljournalister som har testet bilen hva de tror den vil koste. Svarene lå jevnt på over minst en halv million kroner. Da er det jo fantastisk gøy å kunne offentliggjøre at prisene starter helt ned mot 385.000 kroner. Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen i en melding.

Lexus UX 250h kommer på markedet i mars 2019, og på grunn av den store interessen som er ventet, er det allerede åpnet for bestilling gjennom de ti Lexus-forhandlerne i Norge. Lexus har ambisjoner om at UX 250h med det lave prispunktet, vil gjøre luksusbilsegmentet tilgjengelig for langt flere nordmenn.

- Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen. Den er aggressiv, men hovedmålet vårt er at enda flere nordmenn opplever å eie en luksusbil og få øynene opp for Lexus, sier Jahnsen, og fortsetter:

- Vi har også et nybilmarked i Norge der elbilfordelene er så rause at enkelte kjøpere føler det blir vanskelig å velge noe annet, selv om de ønsker seg frihet fra lading og rekkeviddeangst. Miljøfordelene med en hybridelektrisk crossover-SUV som egner seg godt for både småkjøring og langturer, kombinert med denne lave prisen, vil gi dem større valgfrihet.

Med UX 250h inntar Lexus et helt nytt markedssegment. UX står for Urban Crossover, som plasserer seg i segmentet under de veletablerte SUVene i RX- og NX-serien. Modellen har en nyutviklet toliters bensinmotor, som sammen med elektromotorene gir en samlet ytelse på 178 hester.

UX 250h vil bli levert med hybridelektrisk drivlinje og firehjulstrekk i Norge. Bilen er den første fra Lexus basert på «new Global Architecture - Compact (GA-C) platform», som gir lavt tyngdepunkt og, ifølge Lexus, svært gode kjøreegenskaper. Firehjulstrekksystemet er såkalt E-four, der bakhjulene drives med en dedikert elmotor. Bilen har dessuten et karakteristisk design og et påkostet og detaljrikt interiør.

Foto: Hegnar.no