Motor

Ny Range Rover Evoque - nå også med ledning

Nå kommer en ny generasjon Range Rover Evoque. Og den kommer som hybrid.

Range Rover Evoque. Foto: Produsenten

Range Rover Evoque. Foto: Produsenten

Artikkel av: Øystein Byberg
23. november 2018 - 08.53

En ny generasjon Range Rover Evoque ble avduket i London torsdag kveld. Den gode nyheten med norske øyne er at den kommer som hybrid og plugin hybrid.

 - For åtte år siden skapte vi et nytt segment og verden fulgte etter. Nå har vi redefinert hva det innebærer å være en luksus-SUV. Med design, kapasitet og den nyeste teknologien tilgjengelig vil den nye Range Rover Evoque sikre at du når bestemmelsesstedet ditt, uansett vær- og føreforhold, sier Finbar McFall, Global Marketing Director, Jaguar Land Rover, i en melding.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Evoque. Foto: Produsenten

Velkjent design

Den nye Range Rover Evoque tar utgangspunkt i originalens ikoniske design og er ifølge meldingen en raffinert utgave av den distinkte kupélignende silhuetten understreket av de velkjente  tak- og livlinjer som identifiserer Range Rover-familien.

Proporsjonene forsterkes av tydelige skuldre og kraftige hjulbuer som, sammen med 21 tommers hjul, danner et dynamisk uttrykk.

De karakteristiske Range Rover Matrix LED hovedlysene, innfelte dørhåndtak og dynamiske blinklysene i den nye Range Rover Evoque gjenspeiler det velkjente Range Rover-designet

Fotavtrykket er nesten identisk med det gamle, og den bygger på Land Rovers nye blandingsmaterialer i Premium Transverse Architecture, og likevel er det enda mer plass i kupeen enn tidligere.

Lengre akselavstand gir 20 mm ekstra beinplass for baksetepassasjerene og øker lagringsplassen for småting - i det større hanskerommet og senterrommet er det nå plass til nettbrett, håndvesker og flasker. Bagasjeplassen er 10 prosent større (591 liter).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Evoque. Foto: Produsenten

Mild hybridløsning fra lansering

Den nye arkitekturen er utviklet for elektrifisering med en 42 V mild hybridløsning tilgjengelig fra lansering og en plug-in hybridmodell som kommer omtrent 12 måneder senere. Den milde hybride drivlinjen er for første gang montert i en Land Rover og fungerer ved å hente energi som vanligvis går tapt under bremsing, og lagrer den i batteriet som er plassert under gulvet. Ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av når føreren bruker bremsen. Når bilen starter opp igjen brukes den lagrede energien om igjen og bistår motoren under akselerasjon og reduserer dermed drivstofforbruket. Resultatet er en raffinert, stille og effektiv kjøreopplevelse i trafikktunge områder, i tillegg til effektiv energisparing.

De firesylindrede Ingenium bensin- og dieselmotorene leveres til alle modellene og den milde hybridmodellen leverer CO2-utslipp ned til 149 g/km og en drivstofføkonomi fra 5,6 l/100 km (basert på NEDC 2.0 testposedyren). Hvis kunden velger dieselmotoren på 150 hk med forhjulsdrift er utslippet i nye Evoque på 143 g/km. En enda mer effektiv plug-in hybrid (PHEV) og den tresylindrede Ingenium bensinmotoren kommer til neste år.