Motor

Toyota inntar taxi-toppen

Toyota er bestselgeren blant taxiene så langt i år.

Artikkel av: Øystein Byberg
21. november 2018 - 08.25

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at hver tredje bil av de 1.300 førstegangsregistrerte taxiene så langt i år er en Toyota. Med en økning i antallet nye biler på mer enn ti prosent, er Toyota for første gang foran samtlige konkurrentene på listen over de mest populære taxi-bilene, skriver den norske importøren i en melding.

- At Toyota er det foretrukne merket blant landets taxi-sjåfører er en fantastisk anerkjennelse og tillitserklæring. Dette er bileiere som setter svært høye krav til kjørekomfort og driftssikkerhet. De trekker også frem hvordan våre hybrid-elektriske biler er et godt økonomisk valg gjennom lave drifts- og vedlikeholdskostnader, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Han trekker også frem at et målrettet arbeid mot taximarkedet med dedikerte selgere og egne kundemottak er en faktor som har gjort Toyota til den mest populære bilen blant nye taxi-eiere.

I Oslo er Toyota-andelen spesielt høy, med 55 prosent markedsandel for nyregistrerte taxier.

Det er særlig Toyota Prius og Toyota Rav4 som foretrekkes av taxi-eiere. Sistnevnte har hatt en økning i markedsandelen på 40 prosent så langt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Toyota Camry. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no

- Vi har også store forventninger når den tidligere storselgeren Toyota Camry re-introduseres som ny hybrid-elektrisk modell i Norge i 2019. Med sine kjøreegenskaper og lave driftskostnader forventer vi at denne vil være synlig i mange byer med taxi-skilt på taket.

Espen Olsen i Toyota Norge tror mange nye Toyota-taxier vil bidra til økt salg av de samme bilene også mot personmarkedet.

- De mange Toyota-taxiene er en fantastisk måte å vise frem våre modeller til resten av markedet. Mange har nok sin første opplevelse fra en hybrid-elektrisk bil som passasjer i en Toyota-taxi, og gjennom taxisjåførene har vi mange stolte bileiere som mer enn gjerne forteller om bilens egenskaper. I tillegg blir Toyotas nye modeller synlige i bybildet og dette vet vi fra erfaring at skaper økt interesse hos kundene.

Espen Olsen. Foto: Øystein Byberg / Hegnar.no