Motor

Volkswagen går all-in i elbil

Bare vent til november neste år.

Volkswagens fabrikk i Zwickau. Foto: Volkswagen.

Volkswagens fabrikk i Zwickau. Foto: Volkswagen.

Artikkel av: Odd Steinar Parr
20. november 2018 - 14.08

Volkswagen varsler tirsdag en storstilt omlegging til elbilproduksjon.

Fabrikken i tyske Zwickau blir en ren elbilfabrikk, og vil få en produksjonskapasitet på 330.000 biler per år.

Produksjonsstarten for den helelektriske ID. estimeres til november 2019.

- Produksjonsstarten av ID.1) om en 12 måneders tid vil markere starten på en ny æra for Volkswagen. Det kan være sammenlignbart med da den første Bobla eller den første Golfen kom, sier Thomas Ulbrich, styremedlem med ansvar for elektrisk mobilitet hos Volkswagen, i en pressemelding.

Volkswagen investerer rundt 1,2 milliarder euro (ca. 11,6 milliarder norske kroner ifølge dagens kurser) i omleggingen av fabrikken i Zwickau. Planen er at fabrikken skal produsere 1.500 biler daglig innen utgangen av 2021.

På verdensbasis er bilgigantens mål å produsere mer enn én million elbiler per år i 2025.

Globalt nettverk

Ifølge Volkswagen er dette verdens første omlegging av en hel fabrikk fra forbrenningsmotorer til elektrisk mobilitet, og omleggingen markerer også starten på et globalt produksjonsnettverk basert på det nye modulære elektriske plattformen (MEB). Batterisystemet - som er hjertet i ID. - vil produseres i Braunschweig.

Kassel-fabrikken får ansvaret for å bygge MEB-modellenes drivlinje. Salzgitter skal produsere rotorer og statorer. Wolfsburg står for selve utviklingen av ID, mens også elbilfabrikken i Dresden vil ta del i produksjonen av ID.

To MEB-fabrikker, som vil starte produksjon bare noen måneder etter pilotfabrikken i Zwickau, er under bygging i Kina. Det planlegges også en MEB-fabrikk i USA, og flere vil følge.

Fabrikken i Zwickau, som for øvrig ligger ca. halvannen times kjøring sørover fra Leipzig, blir også en pilot i klimanøytral bilproduksjon. Fabrikkens energiforsyning var allerede i 2017 basert utelukkende på fornybare kilder.

Når produksjonen av ID.1) starter, vil alle produksjonsutslipp av CO2 ifølge bilgiganten være redusert til et minimum, og dette inkluderer den energikrevende batteriproduksjonen.