Motor

Audi Q8 - En stor Audi vokser seg mindre

Audi Q8 er litt mindre enn Q7, men føles større på de riktige måtene.

Foto: Audi

Foto: Audi

Artikkel av: Andreas Scheel
7. desember 2018 - 14.24

Når du ser en Airbus A380 for første gang tenker du «WOW». Den er gigantisk, litt klumpete, ikke spesielt vakker, men likevel fascinerende og tiltalende på en helt særegen måte.

Slik er det også med Audi Q8, selv om den er kortere og lavere enn Q7. Den er bredere, og har samtidig et høyere panser, smalere vinduer og en mye mer brutal front. Sleng på 22-tommers felger, røde bremsekalipere og S-Line eksteriørpakke, og du er fristet til noen flere utrop, gjerne av mer positiv karakter.

Komplimenter

Det gjør mange av dem du møter på din vei også, spesielt de med fire ringer i grillen, som gir deg tommel opp, gjerne måper og gir deg komplimenter mens de tar bilder.

Sammenlignet med Q7 er bakdørene større og taklinjen coupé-inspirert, mens hekken er mer skrå og strammet opp med smalere lykter som henger sammen med en lysstripe og bredere diffusor. Innvendig er tredje seterad fjernet og de tredelte baksetene gjort større, mer elegante og justerbare. Limousinfølelsen er påtrengende, mens bagasjerommet er stort nok for både sommer- og vinterferier.

Det er neppe feriebehovene som gjør at du kjøper en Q8, men fordi du ønsker å bytte ut den gamle SUV-en. Litt som når du får deg ny kjæreste. Du kan velge en som er lik den forrige, men det er mer spennende å prøve noe nytt.

Likeglad

Kjøreteknisk er det små forskjeller mellom Q7 og Q8, hvor ingen er laget for å være kjøremaskiner, men sistnevnte er lavere og bredere, noe som er bedre for kjøreegenskapene på vei. Sammen med adaptiv luftfjæring og firehjulsstyring er bilen både stabil og forutsigbar, gitt forutsetningen at den veier 2.145 kilo.

Stabilitetsprogrammet virker slik du ønsker avhengig av innstillingen, mens kjøresystemet Drive Select er ment å påvirke gassrespons, girkasse, fjæring og styring til din fordel.

Luftfjæringen lar deg justere bakkeklaringen med ni centimeter for dyp snø og grovt underlag. Firehjulstrekksystemet quattro har en mekanisk differensial som effektiv flytter kreftene mellom akslingene for god fremkommelighet. God nok, helt inntil du gjør noe ulovlig eller dumt.

Kraftpakker

Foreløpig leveres bilen kun med dieselmotor, mens en plugg-inn-hybrid er ventet neste år. En såkalt 50 TDI betyr at du har en treliters V6 på 286 hestekrefter og 600 Nm i dreiemoment. Det bør holde både til lyskryss forbikjøringer, fjell- og motorveier samt båt- og hestehengere.

Den åttetrinns tiptronic automatkassen sliter imidlertid med å takle den kraftige dieselmotoren. Selv om den sjalter raskt opp og ned, spesielt i «Sport»-funksjon og ved manuell overstyring, bruker den ofte tid på å finne riktig gir når du gir den større utfordringer.

Komfortnivået blir satt på prøve av norsk veistandard i kombinasjon med 22-tommers felger, men deler av året sitter mindre og smalere vinterhjul på bilen, så du ligger som du reder.

Digital

I motsetning til den lett aldrende Q7 har Q8 fått interiøret fra nye A6, som er en stilren orgie i skjermer og digitale løsninger. Noen likte det gamle MMI-systemet med et stort kommandohjul og en berøringsflate for å betjene de fleste kjøre- og komfortfunksjonene, men nå er det store berøringsskjermer med trykkfunksjon som dominerer. At du må bruke litt makt reduserer sjansene for feilbetjening, men på ujevnt underlag er det likevel lett å gjøre feil. Som at du skrur på P4 eller kjører til Odda i stedet for Otta.

Den nederste skjermen er primært for styring av klimaanlegget, men den fungerer også som en berøringsflate hvor du kan skrive inn kommandoer. Et klassisk hjul for volumjustering er det lett å sette pris på, mens kjøresystemet Drive Select og ESP har egne faste knapper.

Audi Q8 er Q7s tøffe lillebror med en majestetisk fremtoning. Foto: Audi

Moderne

En rekke komfort- og kjørefunksjoner kan dessuten intuitivt betjenes fra rattet i det store, digitale instrumentpanelet, Virtual Cockpit. Stemmestyring og speiling av smarttelefon gjør livet enklere for de techno-frelste.

Et elektrisk justerbart sportsratt med perforert skinn og flat underkant, samt deilige elektrisk justerbare sportsseter bidrar også til opplevelsen. I vår testbil var det i tillegg slengt på et digert panoramasoltak, et heftig Bang & Olufsen-anlegg, Touring assistentpakke, firesoners klimaanlegg, mørke ruter og akustikkglass for å nevne noe.

Utstyr

S-Line-sportspakken har i tillegg til den nevnte luftfjæringen også belyste innstigningslister og dekorpaneler i aluminium, lastekantbeskyttelse og pedaler i rustfritt stål, sorte dekorelementer og alcantara, samt S-Line emblemer, både inn- og utvendig.

LED Matrix-lys gjør kjøring i høstmørket til en lek, sammen med kollisjonsvarsling og nødbrems som reduserer sjansen for å treffe elg og annet.

Blant andre detaljer du ikke nødvendigvis tenker på eller merker under kjøring er bilens milde hybridsystem med et 48-volts batteri som reduserer forbruk og utslipp. Et utall radarer, kameraer, sensorer og lasere gjør både parkering og kjøring enklere og tryggere.

Mens vi venter på Audi e-tron quattro og andre elektriske biler, og ikke minst norske myndigheters neste krumspring, er Q8 et deilig alternativ som suser inn i bilparken mens fossile drivlinjer enda er lov.

Derfor bør du ha lyst.

Denne artikkelen er tidligere blitt publisert i Finansavisen Motor.