Motor

Testet: Peugeot 508 - Sjarmerer med franske egenskaper

Peugeot 508 er ingen tykk og tung rettesnor i dagens bilmarked, men evner likevel å sjarmere med sine litt franske egenskaper.

Peugeot 508GT. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Peugeot 508GT. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Artikkel av: Håkon Sæbø / Finansavisen Motor
8. januar 2019 - 13.38

I nær sagt alle selvhjelpsbøker – som du i et svakt øyeblikk plukker opp og tror du skal få noe fornuftig ut av – mases det om førsteinntrykk. Hvilket førsteinntrykk du sender ut avgjør om du får jobben eller noe annet livsforandrende og dyptpløyende. Førsteinntrykk er viktig, skremmes det med. At du ikke lykkes i livet, kan tilskrives ditt elendige førsteinntrykk.

Litt leit

Om dette med førsteinntrykket er riktig, starter det ikke spesielt godt for nye Peugeot 508. I et forsøk på å fremstå litt kule og annerledes, har franskmennene valgt å feste et «508»-skilt foran panseret. Det er unektelig en interessant detalj som gjør bilen litt egen, men hvordan kunne noen ta denne avgjørelsen og samtidig ikke sørge for kvaliteten på disse tallene? Krommen har delvis falt av og under vises grå plast. Det ser ikke spesielt smart ut på et fremtredende element. Og hvem hadde trodd at stensprut kunne treffe fronten på en bil? Ikke franskmennene hos Peugeot, som bare har produsert biler i 128 år. Dette førsteinntrykket lover ikke godt for resten av bilen.

Litt godt

Men så finnes det andre selvhjelpsbøker, hvor du kanskje finner titler eller kapitler som «Glem førsteinntrykket» eller noe i den retning. Der kan det sikkert leses at det er det indre som teller, og skulle det i all sin enkelhet medføre riktighet, ser ting betraktelig lysere ut for Peugeoten.

Interiøret er en opptur. Materialene er lekre, kvaliteten er god og atmosfæren forlokkende. Du setter deg inn i en 508 og lar deg fascinere av hvor langt franskmennene faktisk er kommet når det gjelder interiørdesign. Dette er mer spenstig enn langt dyrere tyske biler. Dette er en hyggelig overraskelse som kan få kresne folk til å tenke at det igjen er greit å kjøre fransk.

Panelet over det praktiske, lille rommet ved siden av girspaken sitter skjevt på, noe som er synd siden det er så iøynefallende, men kanskje det finnes forfattere som kan unnskylde det også. «Litt feil skal man ha» er antagelig navnet på en bok som omhandler denne tematikken. Boken er ikke oversatt til tysk.

Grep

Tar du plass bak rattet, oppdager du at selve rattet slettes ikke er så konvensjonelt og enkelt som det var grunn til å tro. Peugeot har, i motsetning til alle andre bilprodusenter i verden, valgt å heve instrumentene over rattet, snarere enn at du ser gjennom. Det gir et underlig inntrykk av at rattet er senket og til dels at du har det i fanget. Men så får det deg også til å senke skuldrene litt, og etter noe tilvenning fungerer det godt.

Du inntar en behagelig sittestilling, mye hjulpet av noen komfortable og forholdsvis sportslige stoler. Rattet er forøvrig ganske lite, som bidrar til inntrykket av at Peugeot har prøvd å skape sin egen stil. Sistnevnte slutning er som meislet ut av Instagram-kontoen til en eller annen interiørblogger, og skal man tro på slikt – at egen stil er noe å ha – scorer faktisk denne bilen ganske høyt.

Førermiljø: Setene er sportslige og sittestillingen komfortabel. Infotainmentsystemet kunne hatt litt høyere oppløsning. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Beklager

Det må samtidig understrekes at det finnes noen i overkant eksentriske elementer her også. På førsteplass troner en egenskap bare sportsbileiere bør dra kjensel på. I baksetet på Peugeot 508 er det pussig nok dårlig plass.

Ikke i bredden, men i høyden, noe som er mer graverende. Du skal ikke være spesielt høy for å stange hodet i taket bak, og da vil de pragmatiske bilkjøperne raskt nok vende seg mot VW Passat-avarten, Arteon, som ligner ganske mye på bilen i denne testen. De er begge firedørs coupeer, eller kombier, som det het da Opel drev med slikt.

De som retter blikket mot Volkswagen, går imidlertid glipp av Peugeotens ganske friske motor. En VW Arteon starter på akseptable 519.900 kroner, men kommer da med en søvndyssende bensinfirer på 150 hestekrefter. Med testbilens 1,6-liters bensinfirer på hele 225 hestekrefter – kombinert med en åttetrinnsautomat og trekk på forhjulene – er startprisen utrolig nok et stykke under. Før ekstrautstyr koster bilen 492.000, og den ender på om lag 563.000 med varmesøkende nattkamera, adaptiv cruise control, elektriske seter og motorisert bakluke. For å nevne noe.

Det meste av utstyr er faktisk standard, noe som gjør dette til et godt kjøp om du ikke forventer kjøreegenskapene til en BMW 4-serie.

Men – som vi lærer i selvhjelpsbøkene – det er lov å være litt annerledes. Litt spesiell. Og i et bilmarked der massene flokker seg om et fåtall elbiler må outsiderne være litt annerledes. Og akkurat der, helt i periferien av hva nordmenn vil ha, treffer Peugeot 508 godt.

Testen av Peugeot 508 GT ble først publisert i Finansavisen Motor den 15. desember 2018.