Motor

Tesla-bråk etter priskutt: - Jeg føler meg snytt

Foto: REUTERS/Stephen Lam/File Photo

Foto: REUTERS/Stephen Lam/File Photo

Artikkel av: Siri Knutsen Vosgraff
8. mars 2019 - 08.11

Søstrene Hildur og Annelise Kielland bestilte Tesla Model 3 samtidig, men kun én av dem får gratis kompensasjon etter det store priskuttet forrige uke, skriver Dagens Næringsliv.

- Jeg føler meg snytt. Vi har støttet Tesla hele veien, så skjer dette, sier Hildur Jakobsdottir Kielland, som for to uker siden hentet ut en flunkende ny Model 3. Den var en et av to eksemplarer som søsteren Annelise Kielland reserverte i sitt navn for tre år siden.

5. desember åpnet endelig bestillingen for dem som hadde reservert bil. Så kom klagene. Ifølge avisen reagerte først mange på at utdelingen av biler virket helt tilfeldig. Så satte Tesla ned prisene på alle modellene sine i forrige uke, midt i utrullingen av den nye Model 3. Mens bilen tidligere kostet 555.320 kroner, går den nå for 530.420 kroner.

- Vi bestilte bilene hjemme hos meg siden de sto i mitt navn. Utenom lakken er de helt identiske. Men mens Hildur fikk sin for to uker siden, kommer ikke min før 16. mars, sier Annelise til DN. Det betyr ifølge avisen at Hildur må betale 2000 dollar, tilsvarende 17.300 kroner, for å bli oppgradert til den selvkjørende funksjonen, mens Annelise får oppgraderingen gratis.

Teslas kommunikasjonsrådgiver Nora Wisloff Egenaes vil ifølge DN ikke kommentere saken.

Se også: Teslas tøffe start på 2019, bare en fartsdump?

Se også: Tesla låner 4,5 mrd kroner til ny fabrikk