An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Entusiastenes valg

BMW X4 M40 - bensin eller diesel?

Massene stormer til elbilene, men for dem som har tykke lommebøker og et ønske om motorlyd, er det grunn til å kikke mot BMW. Spørsmålet er om X4 M40 skal velges med bensin eller diesel.

Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

For kjennere: BMW X4 M40i og M40d er foreløpig modellprogrammets heftigste. understellet er strammet opp, motorlyden er høyere og styringen skarpere. Snart kommer imidlertid X3 og X4 som rene M-versjoner med opp mot 510 hestekrefter.

Artikkel av: Håkon Sæbø
16. mai 2019 - 12.53

BMW X4 M40d, hvor «d» naturlig nok står for diesel, slår i bordet med solide 680 Nm fra 1.750 omdreininger. Det gir en muskuløs fremferd som er vanskelig å ikke venne seg til. I denne bilen blir du godt vant.

Maksimal effekt på 4.400 omdreininger – 326 hestekrefter – er samtidig kraftig nok for de fleste. Det er måten kreftene utvikles på som er interessant i denne sammenligningen.

Over i den sølvfargede X4-en med bensinmotor, M40i, er det mer effekt på lur. I likhet med den visuelt identiske dieselversjonen, er det også her en 3,0-liters rekkesekser du finner under panseret. 354 bensindrikkende hestekrefter stilles til disposisjon – tilgjengelig fra 5.500 til 6.500 omdreininger.

Dreiemomentet er satt til 500 Nm fra 1.550 til 4.500 omdreininger. Det er fortsatt mye dreiemoment.

Sprek, men når?

Det å hoppe direkte over fra M40d til M40i avslører at dieselmotoren likevel oppleves sprekere på veldig lave turtall. En god dose gasspedal lar dieselmotorens turboer bygge opp et heftig trykk, og du skyves komfortabelt tilbake i setet. Låten fra rekkesekseren er overraskende høy og fremtredende. Turtallet skvetter oppover og nærmer seg sperren. Lyden blir mer metallisk og akselerasjonen er herlig. Gir etter gir i åttetrinnskassen tømmes, og 0 til 100 skal ifølge BMW gjøres unna på 4,9 sekunder. Det fremstår ikke urealistisk når du tillater en rivstart.

I X4-versjonen med bensinmotoren er det imidlertid litt annerledes. At denne BMW-en er ganske stor og tung, merkes litt hurtigere. At 500 Nm er betraktelig mindre enn 680 Nm merkes også. Men BMWs sekssylindrede bensinmotor er et mesterverk. Her skal ingen eiere føle seg fattige. Det brummer dypt og pent på lave turtall. Oppover i registeret hyler M40i på en måte dieselmotoren ikke kan matche. For straks bensinmotoren får litt etterlengtet turtall, blir det mer spennende bak rattet i BMW X4 M40i enn i de fleste SUV-er på markedet.

Med bensinmotoren er X4 bare 0,1 sekunder raskere til 100, men spenningen med responsen fra den villige motoren gjør ferden mer underholdende. Slik sett må BMW X4 M40i være testens vinner.

Litt spartansk: Interiøret i BMW X4 M40i og M40d er identisk, men også skuffende likt det du får i en vanlig X4. Materialene er for det meste av høy kvalitet, men enkelte steder lurer det seg frem billig plast, som på nedsiden av dørene. Det er ikke godt nok i en så dyr bil. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Spesielle deler

Det er etter hvert blitt en kjent sak at BMWs M Performance-biler ofte oppleves litt spesielle.

Noen vil si at de er i overkant eksentriske, selv om det for vanlige folk ikke er lett å se forskjell. Speil og grill i matt aluminium er en lekker detalj som stikker seg ut på biler med mørk lakk, men testens X4 med bensinmotor og sølv metallic kan fremstå litt anonym. Heldigvis er eksosrørene store og antydende. Det er en detalj entusiastene kan sette pris på.

Motorlyden er uten tvil tonet ned fra M2 og M3. Det er mye lyd i X4 M40i og M40d, men den oppleves balansert. For enkelte kan disse bilene, uansett hvilken motor som velges, virke i det stiveste laget. Og skulle det være tilfellet vil du nok kunne finne deg bedre til rette i en vanlig X3 eller X4 som likevel kan fås med en forholdsvis frisk bensin- eller dieselmotor.

Konseptet bak M40i og M40d handler forøvrig ikke bare om en potent motor, men også lettere komponenter i hjulopphenget som forbedrer kjøreegenskapene. Det er liten tvil om at både X4 M40i og M40d er vesentlig gøyere å kjøre fort med enn de vanlige modellene.

Behovet avgjør

Det kunne vært veldig lett å bare kåre X4 med den herlige bensinmotoren til testens vinner. Dens forlokkende låt og skarpe respons tilsier at den er å foretrekke. Samtidig kan det argumenteres hardt for den effektive dieselmotoren, som ikke overraskende bruker vesentlig mindre drivstoff, er det beste valget.

Og differansen i drivstofforbruk blir nok bare enda større når det skal kjøres fort på Autobahn. Med lange, raske turer til Europa burde dieselmotorens mektige dreiemoment og solide effektivitet derfor vinne.

Samtidig er begge disse modellene såpass dyre at drivstoffutgiftene neppe bør bekymre nevneverdig.

Den er ikke like rå som en M3, men gir seg heller ikke ut for å være det. Men BMW X4 M40i rask og engasjerende nok til å favne entusiastene, og du får den med en klassisk motorlyd få kan slå. Derfor blir det en svært knepen seier til bensinmotoren denne gangen.

Artikkelen er tidligere publisert i Finanavisen Motor 6. april 2019.

Finansavisen Motor 6. april 2019

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.