Motor

Betaler 400.000 for å slippe to års ventetid

- Det er overpris hvis du vil ha bilen nå, sier forhandler. 

Foto: Mercedes-Benz.

Foto: Mercedes-Benz.

Artikkel av:  Redaksjonen
14. mai 2019 - 10.35

(Finansavisen.no): - Det kom en kineser bort til meg på Oslo Motor Show og spurte hvor mange G63 jeg kunne skaffe. Han fikk visst 300.000 kroner for hver bil han kunne skaffe med 0 kilometer på telleren, sier Bjørn Egil Fjeldstad (70).

Fra en ombygget bensinstasjon i Holmestrand har han og medeier Hans J. Klausen (68) i Autocenteret Fjeldstad kjøpt, solgt og bygget om Mercedes-Benz Geländewagen siden 1981 – to år etter at den legendariske terrengbilen først ble lansert.

Helt ny utgave

I fjor kom bilen i helt ny utgave, selv om det ikke er enkelt å se forskjellen. Nylanseringen har gått over all forventning, og priser godt over 2 millioner kroner ser ikke ut til å skremme kundene.

Mens den offisielle importøren Bertel O. Steen opererer med venteliste, graves det dypt i lommebøkene for et tilgjengelig eksemplar av den nye versjonen utenom de offisielle kanalene, skriver Finansavisen. 

- Det er overpris hvis du vil ha bilen nå, og det er det i hele verden. Faktisk har vi større etter­spørsel etter personbiler enn varebiler, sier Fjeldstad, som er salgsdirektør.

- Hvor mye ekstra må man betale om man vil ha bilen i dag?

- Vi snakker fort 350 til 400.000 mer for en G63, sier Klausen om den dyreste, men også mest etterspurte modellen.

Må vente til 2021

Mercedes-AMG G63, som bilen formelt heter, har en åttesylindret 4-litersmotor med 585 hestekrefter, nok til å sende den digre bilen fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. Som toseters varebil er den offisielle importørprisen 1.853.000 kroner – uten ekstrautstyr.

Skal du ha bakseter, spretter prisen opp i 2.534.000 kroner. Dermed er 3-millionersmerket innen rekkevidde om man krysser av med tusj i utstyrslisten.

- Men om jeg bestiller en ny bil i dag, er ventetiden nesten to år, sier Fjeldstad til Finansavisen.

Det bekreftes av importøren:

- På ett år har vi solgt over dobbelt så mange modeller som vi har registrert de siste ti årene til sammen. Vi hadde store forventninger til nye G-Klasse, men dette har virkelig gått bedre enn noen turte å håpe på. Når tilfellet er det samme i resten av verden, betyr det at kunder som bestiller bil i dag kan forvente å få bil tidlig i 2021, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef for Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen.

Snittprisen på de fabrikknye bilene oppgir han til cirka 2,5 millioner kroner.