Motor

Mercedes-AMG GT R Pro - Heftig makeover

Hockenheim, Tyskland: Ved midtlivsoppdateringen av GT-modellene har Mercedes-AMG laget en Pro-versjon av R-versjonen som tetter gapet til racing-bilene.

Mercedes AMG GT R Pro. Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Mercedes AMG GT R Pro. Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Artikkel av: Andreas Scheel
20. mai 2019 - 15.32

Det rykker bra i bilen når racinglegenden Bernd Schneider smeller inn de karbonkeramiske bremsene i nye Mercedes-AMG GT R Pro. Når han gjør det i enden av langstrekkene på Hockenheimring, er du glad bilen har Track-pakken med brede firepunkts belter. Selv med gatedekk biter det så godt fast i tørr asfalt at det gjør vondt i både skuldre, hofter, nakke og innvoller. Det bidrar også dekkene fra Michelin til, i form av Pilot Sport 2 i 275/35- og 325/30-dimensjon på henholdsvis 19- og 20-tommers felger.

Til tross for den voldsomme retardasjonen er bilen overraskende stabil under nedbremsing, noe du selv merker når du forsøker å trykke bremsene like hardt inn. Det skyldes blant annet den forbedrede aerodynamikken og reduserte vekten, samt justerbar fjæring og demping. Her kan fjæringsveien reguleres mekanisk og dempermotstanden velges via en bryter på selve støtdemperen før kjøring.

Listen over forbedringer er enda lenger og justerbare stabilisatorstag i karbon foran og i hult stål bak er nytt. Flere såkalte sfæriske fester for hjulopphengene med et avstivende karbonpanel mellom dem, bidrar også til å gjøre bilen mindre nervøs og gir den bedre svingegenskaper. Dette er bare noe av det Pro-versjonen har hentet fra GT-racing, slik at du kan vise hvem som er sjefen under banedager på Rudskogen og Vålerbanen.

Smerte

Litt vondt gjør det også gjennom svingene når rygg, hofte og lår klemmes nådeløst mot de faste sidevangene i karbonsetene kledd i alcantara. Da klamrer du deg samtidig til det nesten firkantete sportsrattet i samme materiale, som har fått nye funksjonsvelgere. Den ene er kopiert fra Porsche, hvor faste kjøreprogram velges med et hjul, mens oppsett av girkasse, støtdempere og stabilitetskontrollen (ESP) kan velges med egne knapper, også uten å slippe rattet.

Styringen er millimeterpresis når du loser bilen inn i og gjennom svingene i hastigheter du ikke trodde var mulig. Tilbakemeldingen fra underlaget gjør det lett å kjenne på grensene, og du må gjøre grove feil med ratt eller pedaler før ESP bryter inn.

Du kan skru den delvis av i Sport Handling Mode for en litt mer leken følelse. Skrur du det helt av kan du justere antispinnfunksjonen i 11 nivåer med en bryter i midtkonsollen, men da skal du være ekstremt god eller gal. Kjører du riktig vil elektronikken uansett ikke hemme deg i nevneverdig grad, da bilen har fått en ny funksjon de kaller AMG Dynamics, som utnytter alle kjøresystemene optimalt.

Mercedes AMG GT R Pro. Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Det gjør det lettere å hente ut alle de 585 hestekreftene fra den fire liter store turbomatede V8-eren plassert bak forhjulene. Effekten går gjennom et transaksel oppsett med en syvtrinns DCT-dobbeltcluchkasse og elektronisk styrt differensial. Festene til både motor og girkasse er også elektronisk styrt, slik at kreftene går til hjulene og ikke ut i karosseriet.

Det er fristende å klage over at AMG-ingeniørene ikke har tynt ut noen ekstra hestekrefter av motoren denne gangen, men vektreduksjon er vel så viktig når rundetider skal settes. Noe du lett kan gjøre med det nye baneprogrammet AMG Track Pace i instrumentpanelet.

Karbonbonanza

I den nevnte Track-pakken inngår også veltebur og brannslukker, mens mye av de andre Pro-spesifikke detaljene er standard. Det inkluderer frontspoileren som er festet med aluminiumsstag, samt karbonpakken med frontvinger, lufteventiler i skjermene, sideskjørt og diffusor.

Lameller i grillen styrer luftstrømmen avhengig av behovet for aerodynamikk og kjøling, mens karbonspoileren bak får ekstra hjelp av en leppe i det samme kullstoffmaterialet på bagasjelokket. Sidespeilene og taket i karbon har fått bedre aerodynamikk, mens såkalte vinglets bak bakhjulene også bidrar til stabiliteten.

Mye av dette vil vanlige sjåfører merke lite til, men når ekspertene kan kjøre fortere og bedre, kan trolig du det også, selv om 7.04.63 på Nürburgrings nordsløyfe blir vanskelig å slå. På veien til banen fungerer imidlertid bilen også utmerket, selv om komforten er bedre i en av de mange andre GT-modellene, som også har fått en del midtlivsoppdateringer.

Flerkammer LED-lykter med mørk bakgrunn, ny støtfanger og eksosrør bak, nye felger, flere farger og oppgradert interiør, både teknisk og visuelt er blant disse. I tillegg har GT S-versjonen har fått flere hestekrefter, Roadster-en kan leveres med alle de fire motoralternativene og utstyrsalternativene er blitt langt flere, både når det gjelder design og teknikk.

Komfort

Mercedes AMG GT R Pro. Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Mer normale sportsseter, med flere justeringsmuligheter enn de i Pro-versjon med Track-pakken, er snillere mot både rygg, hofte og lår, mens noen foretrekker et ratt kledd i vanlig skinn.

Det store, digitale instrumentpanelet har en rekke praktiske funksjoner, i tillegg til de mer racing-inspirerte, som kan betjenes fra rattet. Flere kjøre- og komfortoppsett kan betjenes fra berøringsflaten mellom setene, hvor også girspaken og annen betjening er plassert. Blant annet to litt klønete skyvebrytere for volum og kjøresystemene, samt lysende knapper for kjørefunksjonene som også kan velges fra rattet.

Midtkonsollen er tøff og V-formet, inspirert av motorblokken, mens utformingen er elegant og materialkvaliteten høy, spesielt når du oppgraderer med skinn og karbon. Om du skulle ønske en pause fra motorlyden kan du nyte godt av et heftig stereoanlegg, mens MercedesMe-apper og andre digitale løsninger gjør hverdagen enklere.

Selv Burmester stereoanlegget er imidlertid ubrukelig når du passerer 250 kilometer i timen på Autobahn i en GT S Roadster med taket nede, men støynivået er det ingen ting å klage på.

Utvendig design preges av de mange overnevnte aerodynamikk-detaljene, montert på et lekkerts sportsbilkarosseri med et langt panser, brede skuldre og lavt overbygg. Pro-versjonen kan leveres med fartsstriper også, hvis du er redd for å gjemme deg bort. Noe du definitivt ikke gjør når du åpner spjeldene i sportseksosen og gir gass. Full gass. Gjerne med Launch Control.