Motor

Elbilflommen - priser på sparebluss

På ett år er antallet brukte elbiler til salgs doblet. Over 1.600 eksemplarer av folkebilen Nissan Leaf forsøker å finne en ny eier.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Artikkel av: Andreas Klemsdal og Marius Mørch Larsen, Finansavisen
10. juni 2019 - 10.30

(Finansavisen): Mens bompengeopprøret buldrer som en bensindrevet V8’er, bytter nordmenn ut sine elbiler i stort omfang.

Det er en flom av elbiler på bruktmarkedet. Nybilsalget tyder ikke på at nordmenn går tilbake til fossilbiler, så sannsynligvis er det nå mange som bytter ut sin første elbil med en nyere modell.

Når dette skrives er det 7.200 elbiler til salgs på Finn.no. Det er litt mer enn 10 prosent av annonsene. Elbilandelen i Norge er fortsatt bare rundt 8 prosent, til tross for godt salg de siste årene.

Dobling

Finn.no bekrefter trenden. Eirik M. Håstein er ansvarlig for Motor i Finn og har tall som grovt sett viser at antallet annonserte elbiler er doblet på ett år.

- Det er en sterkt økende trend i antallet annonserte elbiler pr. måned, fra januar 2018 og frem til i dag, bekrefter Håstein.

Han ser ikke på antallet annonser i øyeblikket med har tatt et uttrekk på unike biler publisert per. måned. Frem til sommeren i fjor lå denne på mellom 2.500 og 3.300. Derfra gikk det oppover. I mars i år ble det lagt ut annonser på hele 5.500 elbiler. For mai var tallet 5.000. Det er nærliggende å tro at det er kjøpers marked nå.

Todelt

Utenlandske medier beskriver salget av nye elbiler i Norge som et eventyr. De har ensidig rapportert om elbilandelen i mars, som var en uvanlig måned, da det ble utlevert over 5.000 Tesla Model 3. Den sanne historien om den norske bilparken er todelt.

På den ene siden har vi det utrolige salget av elbiler, som gjør at elbilbestanden i Norge i skrivende stund har nådd 215.000 biler. På den andre siden har vi fått en sterkt voksende bilpark, med mange store og dyre biler. Antallet personbiler og varebiler har vokst fra litt over 2,9 millioner i 2008 til 3,7 millioner i 2018, viser tall fra SSB som ble publisert i april.

Nordmenn kjøper altså biler over en lav sko. Og vi elsker fortsatt dieselbilene våre. I 2008 var det 597.000 dieseldrevne personbiler i Norge. Ti år senere er tallet nesten 1,3 millioner.

Nådd bruktmarkedet

Men vil du ha brukt elbil er det altså nok å velge mellom. Den første elbilen som fikk stor utbredelse hos norske familier var Nissan Leaf. Nå ligger det over 1.600 Nissan Leaf til salgs på Finn.no. Flere hundre av disse koster under 100.000 kroner.

Og folkebilen BMW i3 har også nådd bruktmarkedet, for å si det forsiktig. Over 900 slike biler er annonsert. Her er det bare å prute.

- Det er bra at det kommer et bruktmarked også for elbiler. Da får flere folk som ikke har råd eller ikke tar seg råd til en ny bil, muligheten til å skaffe seg en elbil, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF, som mener det er like trygt å kjøpe brukt elbil som en brukt besin- eller dieselbil:

- Mange er redde for hva som skjer med batteriene. Erfaringene fra blant annet Nissan, viser at denne frykten er ubegrunnet. Batteriene holder godt. Så rådet er å sjekke en brukt elbil på samme måte som en vanlig bruktbil, men i tillegg få en tilstandsrapport på batteripakken. Faktisk er det færre ting som kan være feil med en brukt elbil enn en vanlig bruktbil fordi elbiler har langt færre bevegelige deler.

Prisene dumpes

Når det gjelder prisene så det bra ut en stund, men nå er det nærmest strømstans i annenhåndsmarkedet for elbiler, inkludert Tesla.

- Bruktbilprisene på elbiler har hatt en spesiell utvikling, sier investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Markets. Han vet hvor skoen trykker, ettersom han også har kjøpt og solgt en rekke elbiler privat og gjennom sin egen bruktbilbutikk.

Rundt 2012 måtte de små pilleeskene av noen elbiler Peugeot, Mitsubishi og Citroën senke nybilprisene fordi Nissan Leaf ble lansert. Likevel holdt annenhåndsverdien seg godt i perioden 2014 til i fjor høst, både for smårollingene og Tesla. Så skjedde det noe:

- Etter at flere byer varslet bompenger på elbiler, samt at stadig flere kunne levere fine elbiler relativt raskt, stoppet markedet opp. Tesla 3 forandret også markedet, sier Næss.

Produsentene kutter

Nå kan man få en premium elbil til under 400.000 kroner uten særlig ventetid. Det er ikke lett å få solgt en eGolf med 136 hestekrefter og skinn til 370.000 kroner når man får en Tesla med minimum 300 hestekrefter og dobbel rekkevidde til bare litt mer.

- Volkswagen har akkurat kuttet prisene sine med rundt 45.000 kroner, Leaf´en er redusert med 25.000 kroner og jeg ser også at Jaguar kjører en subsidiert rente på modellen I-Pace, fortsetter investeringsdirektøren.

- Hvorfor?

- For de store Teslaene er Model 3 en viktig grunn til verdifallet. Det er ikke alle som trenger en så stor bil, og dermed er de ikke villige til å betale dobbel pris for den, sier han og fortsetter:

- Hvis jeg ser på Ecocar AS, som jeg er involvert i, tok salget seg opp i april, etter at det ble verre for hver måned som gikk fra november i fjor til mars i år. Men prisene er lavere. Ecocar solgte en fullutstyrt eGolf til 309.000 kroner i går. I oktober i fjor gikk en tilsvarende bil for 369.000 kroner.

Næss peker også på at Tesla ikke tar innbyttebiler – eller i beste fall gir beskjedne priser. Mange av selgerne har en elbil fra før, og for å få drømmebilen, har de endt opp med å dumpe prisene på sin gamle bil.

- I de neste månedene vil nok Tesla styre elbilprisene i Norge. Dersom Model 3 leverer på kvalitet, vil nok Tesla fortsette å pøse ut biler. Det er ikke utenkelig at Tesla må kutte prisene for å holde salget på et høyt nivå. Da må de andre også kutte prisene. For de billigste elbilene, er det nok bompenger som er viktig. Dersom besparelsen ikke er så stor med elbil, vil markedet for disse bilene neppe ta seg opp, spår Næss.