Motor

Taper på luksusbiler

Norges ledende premiumforhandler merker rift om Ferrari og Lamborghini, men greide ikke å tjene penger i fjor.

Foto: Finansavisen

Foto: Finansavisen

Artikkel av: Eline Hvamstad / Lars Tobias Vaage / Finansavisen
3. august 2019 - 13.51

Finansavisen: Bilforhandleren åpnet dørene i Oslo for første gang i 2015. På fire år har luksusbilimportøren kjøpt opp sin tidligere konkurrent Autostrada Sport, og økt omsetningen med over 75 prosent.

I de gamle Scandic-lokalene ved E18 på Høvik har Olav Medhus og Thomas Kleven innredet det som sannsynligvis er Norges mest glamorøse salgslokale for biler. Der selges merker som blant annet Lamborghini, McLaren, Bentley og Rolls Royce.

– Vi er fornøyd med deler av virksomheten, mens andre områder leverer langt svakere enn hva vi har ventet. Sportsbiler i det dyreste segmentet, som Ferrari og Lamborghini, er det fortsatt høy interesse for og selger meget bra, sier daglig leder Thomas Kleven i AutoXO.

Men av årsregnskapet ser man at luksusbilforhandleren taper mer, da resultatet forverres med 15-gangeren. AutoXO tapte 6 millioner i fjor, mot nærmere en halv million året før.

Selger mest bruktbil

– I bruktbilsegmentet i prisklassen rundt en million er marginene imidlertid mer presset. Dette skyldes at flere det er flere aktører og forbrukere i større grad blir påvirket av politiske avgjørelser når de kjøper bil i dette segmentet, sier Kleven.

I gjennomsnitt selger luksusbilimportøren litt over én bil om dagen. Gjennomsnittsprisen er på 1,6 millioner kroner.

– I 2018 solgte vi i overkant av 380 biler i vårt selskap, der brorparten er brukte biler. Mange av disse er relativt nye og en andel er bruktimportert, sier AutoXO-sjefen.

Usikre tider

Bilindustrien har gjennomgått store endringer de siste årene. Dette preger salget:

– Ja, bransjen er i store endringer og dette er i stor grad styrt av politikk og avgifter. Vi tror at markedet vi opererer i, fremdeles vil være stabilt, sier Kleven.

– Heldigvis er det svært mange autofile mennesker i Norge som kjøper bil basert på interesse og lyst, og ikke kun styrt av økonomiske insentiver, sier han.

Janteloven, nei takk

Kleven mener det også har blitt større aksept rundt luksusbiler i Norge. Han mener at dette også fremstilles i konsernets økende omsetning de siste årene.

– Det kan virke som at flere har blitt flinkere til å nyte livet mer nå enn tidligere. Dette ser man både på bilparken i Norge, men også levestandard og livsstil for øvrig, sier han.

Nordmenn fristes fortsatt av røde, italienske sportsbiler med lang ventetid.

– Vi har fremdeles meget bra ordreinngang på nye biler, og da spesielt på Ferrari. Trenden er fortsatt lik som i fjor, hvor deler av markedet oppleves som utfordrende, sier Kleven.

AutoXO-sjefen vektlegger at mange av bilene har lang leveringstid, slik at selskapet ikke vil nyte noe særlig av salg i år, men at det imidlertid sikrer gode ordrer for fremtiden.

De vurderer å fortsette ekspansjonen.

– Å ekspandere selskapet er aktuelt, men vi ønsker først å sikre god og lønnsom drift i eksisterende virksomheter, sier Kleven.