Næringsliv

- Norsk Tippings reklame nærmer seg det reneste humbug

Norsk Tipping sin reklame forteller ingenting om hvor sannsynlig det er å utløse Lykketallspotten i Viking Lotto. Nå vurderer konkurrent å gå til politiet mens ekspertene rister på hodet.

Spill fra Norsk Tipping. Foto: Scanpix

Spill fra Norsk Tipping. Foto: Scanpix

Artikkel av: Øystein Schmidt
6. januar 2012 - 15.20

Jakten på de 185 millionene som ligger i potten i Norsk Tippings Viking Lotto fortsetter etter at lykketallet heller ikke sist onsdag var å finne i den ordinære vinnerrekka. Da sendte spillerne nær 73 millioner kroner til Hamar i jakten på lykketallspotten.

Men Norsk Tipping sin reklame forteller ingenting om hvor sannsynlig det er å utløse Lykketallspotten i Viking Lotto.

Forteller ikke sannsynlighet

Norsk Tipping oppgir i sine annonser at vinnersjansen er 1:12.271.512. Det er oddsen du har for å få seks rette i Viking Lotto. Noe som betaler ut omtrent 13 millioner kroner.

Om du ønsker de resterende 172 millioner på bok, så er regnestykket et ganske annet. Noe reklamene til Norsk Tipping ikke forteller noe om.

- For å også utløse lykketallspotten er sannsynligheten 1:98.172.096, forteller seniorforsker ved Norsk Regnesentral, Anders Løland.

Vurderer anmeldelse

Det er åtte ganger så liten sannsynlighet som Norsk Tipping forteller om i sine annonser. Dette vekker harme i spillbransjen.

- Vi vurderer en anmeldelse til de rette instanser på måten Norsk Tipping pumper ut sin misvisende reklame, sier Marius Andersen, hos Euroslots Limited på Malta, som blant annet står bak det pan-europeiske lottospillet EuroLotto.

Les også: - Vi er ingen bad guys

Han reagerer sterkt på at Norsk Tipping uforstyrret av myndigheter, får pumpe ut reklame som helt opplagt er villedende.

- Vi har ingen målsetning om å rakke ned på Norsk Tipping og Viking Lotto som spill, men vi synes lite om at de får pøse på med en reklame som er misvisende i forhold til budskapet ut til forbruker. Alle får inntrykk av at regnestykket som står i reklamen, er den reelle sjansen for å vinne 185 millioner kroner, noe den helt klart ikke er, sier Andersen.

Likhet for alle

En vinnersannsynlighet på 1:98.172.096, tilsier at sjansen er større (1:60.466.176) for å slå elleve seksere i ett kast med elleve terninger.

- Spiller du Eurolotto, så er vinnersjansen 1:67 millioner, noe som tilsvarer nær 50 prosent større vinnersjanse enn på Viking Lottos Lykketallspott. Når det er sagt, Lotto er ikke noe kunnskapsspill, det er helt klart tilfeldighetene og flaksen som rår. Vi er dog opptatt av at rett skal være rett, avslutter Andersen.

Ikke overrasket

Psykiater Hans Olav Fekjær har de siste 30 årene behandlet folk for spillegalskap. Han er ikke overrasket, men mer oppgitt.

- Så lenge Norsk Tipping pumper ut sin reklame i det voldsomme volumet de gjør, så er det dessverre få personer som tillegger vinnersannsynligheten stor vekt. Norsk Tipping sin markedsføring nærmer seg det reneste humbug, og er med på å øke forskjellen på fattig og rik. At reklamen i tillegg skal være misvisende er selvsagt ikke bra, sier Fekjær.

Følger loven

På Hamar er man ikke ukjent med problemstillingen, men viser til Lotteritilsynet sine føringer for hva som skal stå i Norsk Tipping sine reklamekampanjer rettet mot menigmann i gata.

- Vi følger kravene fra Lotteritilsynet, og ellers så tror vi ikke folk er så veldig opptatt av hvor stor vinnersjansen er i verken Viking Lotto eller Lotto. Det er mange uttrykk som forklarer hvor stor tro folk har på å vinne toppremien. Det er en grunn til at folk sier «som om å vinne i lotto» når noe positiv og uventet skjer, sier kommunikasjonssjef Magne Vikøren hos Norsk Tipping.

Han minner om at selskapet brukte nettopp billedleggingen av vinnersjansen ved 25-årsjubileet til Lotto i fjor høst. Da var det vandrehistorien om å kaste en tennisball i en bøtte fra trondheimstoget som ble brukt.

Vikøren er imidlertid tilbøyelig til å være enig i at den reelle sannsynligheten for å vinne lykketallspotten på 172 millioner også burde være hensyntatt i markedsføringen, all den tid man nå forteller om hvor stor sjansen er for å vinne 13 millioner - ikke 185 millioner.

- Vi ser at når potten har blitt så voldsom stor, så bør vi kanskje vurdere å se på innholdet i markedsføringen. Fokus blir litt annerledes i forhold til relevant produktinfo. Dette er noe vi må ta opp til vurdering, avslutter Vikøren.

Moden for fornyelse

Lotteritilsynet innser at reglene som kom i 2005 er modne for en revisjon.

- Når reglene for jackpoter ble vedtatt av Kulturdepartementet i 2005, så var ikke pottene så mange og store som de etter hvert har blitt. Det som er regelen, er at vinnersannsynligheten for å oppnå den ordinære toppremien skal oppgis. I tillegg skal det opplyses når jackpot sist ble utløst, eller innenfor et intervall den omtrentlig utbetales. Vi synes det er positivt at media setter dette på agendaen, og vi må se på retningslinjene på nytt, sier Seksjonsleder ved Lotteritilsynet, Jan Petter Sæbø.

Lotteritilsynet mener at reglene kunne vært klarere, men påpeker at det er anledning for Norsk Tipping å opplyse om ekstraordinære vinnersannsynligheter ved store Jackpotter.

- Norsk Tipping har et omdømme å ivareta, så det er ikke ulovlig for dem å ta slike initiativ på egen hånd. Vi kommer ganske sikkert til å få nye kjøreregler i 2012, da Norsk Tipping kommer med flere nyvinninger, fortsetter Sæbø.

Lotteritilsynet har konkrete innspill som vil settes på agendaen senere i år.

- Blant annet så har Forbrukerombudet reagert på den minimale skriftstørrelsen vinnersannsynligheten har fått i annonsekampanjene. Vi ønsker også at Norsk Tipping skal folkeliggjøre vinnersannsynligheten noe mer. Det er ikke alle som forstår seg på brøk og prosentregning, avslutter Sæbø.