Næringsliv

- Kvinner bør velge finansbransjen

Svært få kvinner velger finansyrket, og jeg har ofte lurt på hvorfor, skriver Richard Paulsen.

Richard Paulsen - Foto - Scanpix

Richard Paulsen - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
11. september 2012 - 12.57

Gjennom tolv år i finansmarkedet har noen av de beste medarbeiderne jeg har hatt, vært kvinner.

De har både "produsert" mest, vært faglig dyktige og profesjonelle. I tillegg har de gjort arbeidsplassen til et hyggeligere sted.

Problemet er at det er svært få som velger denne karriereveien, og jeg har ofte lurt på hvorfor. Er det fordi kvinner ikke har noen interesse for finans?

Har det vært frykt for en hard "salgskultur"? Eller lever fortsatt myten om en mannsdominert bransje der døren er lukket?

Mytene

Det er ikke farlig å jobbe på en arbeidsplass der man er i mindretall, snarere tvert i mot. Jeg tror man heller kan oppleve å bli lyttet mer til, og hjulpet på en konstruktiv måte hvis man har behov for det.

På samtlige "desker" jeg har jobbet på, har det vært et uttrykkt ønske om å få flere kvinnelige ansatte. Uredd og motivert, får man lett intervju, men da må kvinner ta det første initativet.

I den prosessen har jeg et veldig godt tips, og det gjelder nok ikke bare i finansbransjen. Jeg har nemlig selv intervjuet flere kvinner, og ofte er det et gjennomgående tema som skiller kjønnene: Menn er flinke til å fokusere på hva bedriften får ut av arbeidsforholdet, som for eksempel økt inntjening for bedriften, motivert medarbeider, presis utførsel av arbeidsoppgaver og et ønske om å stige i gradene ved å levere resultater.

Kvinner har i større grad vært opptatt av hva de selv får ut av prosessen de går inn i. Det være seg kunnskap og muligheter til avansement senere, eller andre type innfallsvinkler som vil tjene dem i sin karrierevei. Naturlig nok er en arbeidsgiver først og fremst opptatt av hva du kan bidra med hos dem, og ikke hva de kan gjøre for deg.

Salg er kommunikasjon

Jeg har diskutert mye med kvinner som tok andre utdannelser, for eksempel markedsføring, om det å være selger. Alle hater salg til ukjente mennesker, men få har erfaringen til å kunne ha den meningen. Mange nyutdannede vegrer seg for å gå inn i tradisjonelle salgsyrker, helt til de får arbeidserfaring nok til å skjønne at alle yrker har et stort element av "salg" i seg uansett.

Salg er kommunikasjon. Klarer du å formidle et klart og presist budskap til venninnen din over et glass vin, så gjør du det også på telefonen til en fremmed. Hvis det er der problemet ligger, kan jeg fortelle at det kan læres på under 1 uke. Jeg har aldri opplevd at en person ikke blir kvitt telefonskrekken.

Nå er det flere arbeidsroller innen finans, og alt er ikke megling eller salg. Det morsomme med analyse, er at et viktig tilskudd er fagkunnskap fra ulike sektorer. Dette er ikke ment som en klisjé, men som et tappert forsøk på et kreativt eksempel: Skal du analysere klær og forbruksvarer, analysere du selskaper som H&M, Odd Molly etc. Vil du ligge et hestehodet foran, hvis du kjenner klesbransjen og moteverden fra tidligere eller av egen interesse.

Glasstaket er borte

Jeg har vært yrkesaktiv i over 12 år, og har aldri opplevd at en kvinne har blitt forbigått på grunn av sitt kjønn. Det er flere som har blitt forbigått, men det er dessverre på grunn av resultater, og ved siden av dem stod det 3 gutter som heller ikke ble forfremmet.

Sjefen for en av nordens største banker, SEB, er kvinne. Sjefen i Sparebanken 1 gruppen er kvinne og det er ingen grunn til å ikke velge denne bransjen fordi man er redd for å stange mot glass.

Sukesshistoriene

Hvis jeg sier ordet "fraktderivater", er det mange som kanskje ikke vet hva det er, men enkelt forklart er det derivatkontrakter basert på shipping og handles som andre kontrakter i finansmarkedet. Som megler må du finne kjøper og selger, og forhandle om en pris de kan bli enige om. Størrelsen på kontraktene var i dollarmillioner, og det har blitt skapt små formuer de siste årene på både megling og trading av disse produktene.

To av de beste meglerne i Norge og to av de flinkeste i London, var kvinner. De kom alle inn i bransjen ved tilfeldigheter. En kom rett fra skolen, en var journalist og en delte kantine med et selskap som drev innen råvarehandling. Fellesnevneren var at de uredd gikk inn i en oppgave de ikke helt visste hva innebar, utenom hard jobbing og en bratt læringskurve.

Noen år senere har de alle tjent svært gode penger, de norske har relokert til London, hvorav en har blitt meglersjef og en annen avansert inn til mer komplekse råvarer. Den britiske kvinnen som startet karrieren som journalist, gav seg på toppen og dro på jordomseiling. Sist sett i Australia.

Jeg har vært så heldig å observere disse kvinnene på nært hold, og det jeg har sett er imponerende. Det viser også at det er mulig, selv i et mannsdominert yrke, å gjøre suksess hvis man tør å ta det første skrittet.

Løsningen

Jeg mener at finansbransjen må avmystifiseres. Får kvinner større kjennskap til hva finansbransjen egentlig driver med, og hvordan en arbeidsdag kan se ut, vil det kunne bli mer attraktivt.

Man må ikke være redd for å selge seg inn, og man må ikke lukke ørene eller si "det skjønner jeg ikke noe av" når ordet aksjer eller finans dukker opp. Tro meg, det var svært få av gutta som forstod noe som helst da de startet i denne bransjen, selv om de kanskje gav uttrykk for noe annet.

Richard Paulsen