Næringsliv

Sportsutstyr danker ut luksusklær

Sportsbutikkene i landet opplevde 2,3 prosent vekst i 2012. Verre er det for de eksklusive motebutikkene.

Benedikte Ferner - Foto - Finansavisen

Benedikte Ferner - Foto - Finansavisen

Artikkel av: Stein Ove Haugen
25. april 2013 - 13.01

At det i næringslivet har vært viktigere å vise seg frem i sportstøy enn i italiensk design i det siste, kan ha påvirket markedet for luksusmerkene, tror Kristian Horgen som er eier av Kamikaze i Hegdehaugsveien i Oslo ifølge DN.

- Generelt er det vel sånn at nordmenn gladelig kjøper en skijakke til 12.000, men må grave mer i lommeboken for å kjøpe en Gucci-frakk til tilsvarende pris, sier han til avisen.

Benedikte Ferner har drevet eksklusiv klesbutikk i over 20 år. Nå er det slutt, 1. juli stenger hun butikken. Ferner merker at konkurransen fra internett blir sterkere. Ikke sjelden kommer folk for å se på og kanskje prøve klærne for så å bestille dem rimeligere på nett.

- Det er ganske dyrt å drive showroom for internett-handlere, sier Ferner til DN.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK