Næringsliv

Stormberg har Norges beste omdømme

For andre år på rad er det tur- og sportstøyprodusenten Stormberg listen over selskaper med best omdømme.

Foto: Stormberg

Foto: Stormberg

Artikkel av: Stein Ove Haugen
7. mai 2013 - 08.04

For andre år på rad er det tur- og sportstøyprodusenten Stormberg som topper listen over Norges 50 mest synlige virksomheter, viser omdømmeanalysen RepTrak Norge 2013.

Stormberg har, i følge undersøkelsen, et ‹‹fremragende omdømme›› med en omdømmescore på 81,4 poeng av 100 mulige.

- Det er kjempehyggelig å gå til topps for andre år på rad. Jeg opplever dette som en anerkjennelse av vår forretningsfilosofi, sier daglig leder i Stormberg, Steinar J. Olsen, i en kommentar.

Stormberg får sin beste score innen produkter og tjenester, og er den virksomheten som scorer høyest på arbeidsmiljø, samfunnsansvar og etikk av de 50 selskapene som er på listen.

- Etikk og samfunnsansvar blir stadig viktigere for forbrukerne. Stormberg har et tydelig sosialt engasjement som de er flinke til å kommunisere, og som forbrukerne setter pris på, sier analysesjef i Apeland, Bjørg Kari Paulsen.

Det fremgår også av resutlatene fra undersøkelsen at Norwegian får 79,1 poeng, og havner med det på 5. plass, mens SAS faller til 66,8 av 100 mulige.

Aller nederst på listen - på 50. plass - ligger Ryanair. Flyselskapet innkasserer 42 poeng, som er 4,5 poeng under Adecco på nest siste plass.

Se hele oversikten her

Rema 1000 er den dagligvarekjeden med best omdømme. For første gang havner Rema 1000 også foran Meny og Coop, med 78,2 poeng av 100 mulige.

Skandiabanken befester i tillegg sin posisjon som vinneren iomdømme blant banker og finansinstitusjoner. Selskapet faller litt fra i fjor, til 78 poeng.

NRK faller mest på listen over de 50 mest synlige virksomhetene. NRK ender med en omdømmescore på 64,1 av 100 mulige. Det er et fall på hele 12,3 prosentpoeng.

OneCall seiler inn fra sidelinjen som det best likte teleselskapet, men havner i kategorien ‹‹middels godt omdømme›› med en omdømmescore på 69,4 poeng av 100 mulige. Fremgår det av resultatene. Det er 0,6 poeng fra kategorien ‹‹godt omdømme.››

RepTrak 2013 er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Cirka 5 800 nordmenn har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter, både på overordnet nivå, og på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar.

Tidligere vinnere er Tine, IKEA, Skandiabanken, Toyota og Vinmonopolet. IKEA har vunnet tre ganger.

- Omdømmevinnerne er svært bevisste, både i sin kommunikasjon og i sin adferd. De gir tydelige løfter som de holder, eller overgår, sier adm. direktør Ole Christian Apeland i Apeland.

Disse har best omdømme:

1. Stormberg 2. Toyota 3. Q-meieriene 4. Microsoft 5. Norwegian 6. Rema 100 7. IKEA 8. Skandiabanken 9. Flytoget 10. Vinmonopolet

Følg HegnarOnline på Facebook her!