Næringsliv

Har tatt verden på ett år – nå blar investorene opp

- Det er meget tilfredsstillende, sier Vivino-sjef Heini Zachariassen etter å ha hentet inn titalls millioner kroner.

Champagne - Foto - Scanpix

Champagne - Foto - Scanpix

Artikkel av: Stein Ove Haugen
18. juli 2013 - 11.10

Det danske selskapet Vivino har utviklet det som beskrives som en av verdens største vin-apper.

I løpet av ett års tid på markedet har Vivino sikret seg mer enn én million brukere verden over.

Henter 60 millioner For å utvikle selskapet videre har det nå blitt hentet inn 60 millioner danske kroner.

Markedssjef Anna Kristina Skaar Olsen sier til HegnarOnline at hun ikke ønsker å gå inn på hva dette verdsetter selskapet til.

- Det er meget tilfredsstillende, at vi er den første vin-appen som har oppnådd en investering på dette nivået, sier administrerende direktør Heini Zachariassen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Solide investorer Pengene kommer fra Skype-gründer og entreprenør Janus Friis, SEED Capital og Creandum, samt Balderton Venture Capital.

Vivino er Baldertons første danske investering.

Zachariassen forteller at pengene hovedsakelig skal brukes til produktutvikling og til å styrke Vivino globalt.

Den teknologiske utviklingen har så langt funnet sted i lavkostland som Ukraina og India. I fremtiden skal dette ledes fra København.

Dette er Vivino Etter at du har lastet ned din vin-app kan du ta et bilde av en vinetikett med din smartphone.

Vivino gjenkjenner så bildet fra en database på 1,3 millioner vintyper og gir brukeren informasjon om vinen, dens opprinnelse, pris og andres anmeldelser.

Vivino, som har hovedkontor på Amager i København, ble etablert i 2009 men kom først på markedet med appen i april 2012.