Næringsliv

Trygve Hegnar: - Elbil-luksusen tar av

Trygve Hegnar har testet Mercedes SLS Electric Drive og skriver om elbiler, avgiftsfordeler og luksus.

Trygve Hegnar. Foto: Scanpix

Trygve Hegnar. Foto: Scanpix

Artikkel av: Stein Ove Haugen
15. september 2013 - 00.01

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen lørdag 14. september.

Nå har også vi testet en elbil. Ikke Tesla S som, utrolig nok, toppet registreringsstatistikken for den første uken i september, men en Mercedes SLS. Et råskinn av en sportsbil. En kanonkule med vinger.

Prisen tør vi ikke snakke om, men den ligger vel rundt 3-4 millioner kroner.

Første test: Det tok 12 timer å lade 25 prosent av batteriet, og det tilsier to døgn for hele batteriet fra null.

Andre test: Kjørelengden er 160 kilometer. Det vil si at vi ikke når frem til hytta i Lyngør uten overnatting og lading underveis.

Tredje test: Folk er elleville. Man kan ikke stoppe eller parkere uten å bli beglodd og beundret.

Fjerde test: Bilen går som en kule og design og interiør er vakkert.

Problemet: Bilen koster mer enn 3 millioner kroner, og det er uten merverdiavgift, registreringsavgift og andre avgifter.

Og da er vi tilbake til salgssuksessen Tesla Model S, som banker ordinære biler ned i støvlene.

Avhengig av motorstørrelse koster denne bilen 450.000 til 600.000 kroner, og da har den minste modellen spart 533.000 kroner i skatter og avgifter og den store 737.000 kroner.

En mer urettferdig konkurranse skal man lete lenge etter.

Tesla Model S ser ut som en sportsbil, går som en sportsbil og skal visstnok kunne kjøre rundt 400 kilometer på ett batteri.

Ikke så underlig kanskje, at Tesla Model S er den tredje mest solgte luksusbilen i California, uten at elbiler der har de samme store fordeler som i Norge.

I tillegg til at elbilene her i landet slipper alle skatter og avgifter, inkludert mva, vet vi at elbilene kan bruke kollektivfeltene, parkere gratis på alle p-plasser, kjøre gratis gjennom bompengestasjonene og nesten ikke betale årsavgift.

Er det da rart at elbilsalget har eksplodert?

Tesla har åpnet butikker i Oslo, Bergen og Trondheim, og flere vil følge.

Vi snakker ikke lenger om de små kassene Buddy eller Think. Vi snakker om råskinn som konkurrerer med alle andre biler.

Andre biler som er meget dyre på grunn av alle særavgiftene og (selvfølgelig) merverdiavgiften.

Det er selvfølgelig herlig og flott for alle kjøpere av elbiler, men det må også kunne sies at konkurransen er blitt blodig urettferdig.

Audi, BMW og Mercedes-Benz har god grunn til å jamre seg.

Neste Tesla-modell skal visstnok være en bil med firehjulsdrift og SUV-utseende. Også den får alle avgiftsfordelene og kjørerettighetene i kollektivfelt.

På denne måten er bilmarkedet satt på hodet, og det var vel ikke helt det politikerne mente da de sa vi burde kjøre elbil.

Vi får vente med kjøp av Mercedes SLS til batterikapasiteten blir doblet (minst).

Men gøy var det.