Næringsliv

Rema og NorgesGruppen tar markedsandeler

Både Rema 1000 og NorgesGruppen øker markedsandelene kraftig i løpet av første halvår, viser Finansavisens beregninger. Både Coop og ICA faller.

Odd Reitan og hans to sønner Magnus og Ole Robert Reitan. Foto: Ned Alley / Scanpix.

Odd Reitan og hans to sønner Magnus og Ole Robert Reitan. Foto: Ned Alley / Scanpix.

Artikkel av: NTB
17. oktober 2013 - 05.58

NorgesGruppen økte salget med 5,8 prosent i løpet av første halvår, en kraftig vekst sammenlignet med markedet som vokste med 2,1 prosent. Markedsandelen til NorgesGruppen er nå 39,9 prosent.

Rema 1000s markedsandel økte til 27,4 prosent i første halvår.

Det betyr at plassen er mindre for de to konkurrentene ICA og Coop. Markedsandelen til ICA har falt til 10 prosent og vil trolig være nede på 9-tallet før året er omme. Dersom utviklingen fortsetter kan ICA være utradert om få år, skriver avisen.

Leverandørene kan bli nødt til å forholde seg til et regime med tre kunder istedenfor fire. Dersom NorgesGruppen og ICA får grønt lys av Konkurransetilsynet til den varslede samarbeidsavtalen, kan Rema 1000 og Coop ende opp med å finne hverandre. Dermed kan det være to innkjøpsfraksjoner i løpet av kort tid, sier en kilde til Finansavisen.