Næringsliv

Vil dra inn millionbeløp på mattilbud-app

Studenter ved NTNU opplever suksess med appen "Mattilbud", bare måneder etter lansering.

Artikkel av: Karen Thue
4. februar 2014 - 14.19

I 2012 kom kommunikasjonsteknologi-student Andreas Jørgensen og noen venner opp med ideen til en veldig smart app.

Som studenter hadde de forholdsvis dårlig råd og ønsket å ha oversikten over alle de gode tilbudene som dageligvarebutikkene hadde til en hver tid.

Men måten butikkene formidler tilbudene på kan være ganske dyre og inneffektive. Det er alt fra kundeaviser sendt i posten til annonsering på nett. Man er altså nødt til å følge nøye med om man vil få med seg de tilbudene som er aktuelle.

Dette fikk vennegjengen en slutt på, med appen "Mattilbud".

- Vi vil gi brukere muligheten til å lett sjekke ut ukens tilbud, når de vil, sier Andreas.

En hit

I løpet av kort tid ble appen en hit. Da Adresseavisa intervjuet gjengen i oktober i fjor, to uker etter lansering, hadde de alt fått 11 000 nedlastinger. Nylig ble det vist mattilbud rundt 80 000 ganger på en dag, og brukertallet nærmer seg 90 000.

- Det er veldig kult! Vi har rundet 100 000 brukere nå, noe jeg aldri hadde trodd i begynnelsen av oktober.

Tilbakemeldingene er stort sett veldig gode.

- Jeg får ofte høre at appen benyttes hver dag, og folk kommer med nye forslag som de ønsker å ha med i appen. Så det er en del bra engasjement!

Fremdeles plotter vennegjengen inn tilbudene manuelt, noe som tar en del tid. Men Andreas ser det ikke som noe problem.

- Forøvrig ønsker vi å gi butikkene muligheten til å selv styre innholdet, så fremover vil en mer automatisert prosess være aktuelt, sier han.

Mer effektivt

Hva skal til for at butikkene vil komme på banen?

- Helt fra starten har jeg vært veldig på kontakt med de ulike butikkene uten at det var særlig interesse for produktet. Nå som brukertallet har økt såpass, begynner butikkene å se nytten av dette, da denne markedsføringen i tillegg er veldig mye mer effektiv enn deres eksisterende løsninger.

Satser på én mill

Men selv om butikkene ikke er helt på ballen enda, så ruller kronene inn for de unge gründerne.

- Jeg tror det kan være fair å si at vi håper på en omsetning på mellom en halv og én million kroner for 2014. Det viktigste for oss i første omgang er å etablere en god forretningsmodell, noe vi føler vi er i ferd med å gjøre nå. Så kan heller økning i omsetning komme ved en senere anledning.

I tiden fremover ønsker de unge gründerne også like stor vekst i brukertallet, samtidig som de jobber med nyttige funksjoner som både brukere og butikker kan komme til å sette pris på.

- Det er mye jobb, men morsom jobb!, avslutter Andreas, som også holder på med en master på sivilingeiørstudiet ved NTNU.

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK