Næringsliv

- De som ikke er raske nok på ballen vil komme bakpå

DNV-topp tror store bilmerker vil møte store utfordringer med Tesla, at Skandinavia kunne stått for elbilrevolusjonen og at Norge vil kunne få mange batteridrevne ferger innen få år.

Global leder for utvikling av bærekraftige løsninger i DNVGL

Global leder for utvikling av bærekraftige løsninger i DNVGL

Artikkel av: Magnus Berg Johansen
14. september 2014 - 00.01

- Tesla vil doble deres batterikapasitet på verdensbasis på kun 4 år. Det vil utvilsomt bidra til videreutvikling av den revolusjonen vi har sett mot grønne biler.

Det sier global leder for utvikling av bærekraftige løsninger i DNVGL, Bjørn K. Haugland, til Hegnar.no. Han deltok under et todagers arrangement om bærekraftig finans som ble holdt på Handelshøyskolen BI av den internasjonale organisasjonen TBLI.

- Det er ganske utrolig hva som har skjedd. Tesla har på få år, som et mindre bilselskap, skapt et skifte i hele den globale bilindustrien og revolusjonen er bare i et tidlig stadium, sier han videre til Hegnar.no.

For kun få år siden uttalte ledende bilmerker som BMW og Audi at elbiler ikke ville kunne gå lenger enn 150 km. Dette mener Haugland de gjorde bevist for å holde igjen elbilrevolusjonen og samtidig slippe å kannibalisere sitt eget marked.

Og nå menst den grønne bølgen skyller inn over flere hjørner i verden, er konkurransen knallhard for de etablerte bilmerkene.

Ifølge Haugland kunne denne grønne utviklingen kommet fra Skandinavia, hvor vi var tidlig ute med Think og har et cluster med bilkompetanse representert med merker som Volvo og Saab, og med Porsche hvor noen modeller blir produsert i Finland.

Men sen respons og manglende nasjonal vilje har bidratt til at elbil revolusjonen heller kommer fra USA.

Elektriske ferger

Et annet område innen grønn utvikling Haugland tror vi vil se mer til i Norge er hvordan transportmidler til havs i større grad også vil gå over til batteri.

- Jeg tror de fleste fergene i Norge innen noen år vil gå på batterier. Den første batteri drevne fergen i verden er norsk design, norsk bygget og kommer i drift i Norge i 2015, sier han til Hegnar.no, og fortsetter:

- Driftskostnadene er åpenbart bedre, og når man tenker på all den svarte røyken og forurensingen de pumper ut i norske fjorder i dag er det ganske lett å forstå at dette vil skje.

DNV-eksperten påpeker at den norske staten hvert år gjør innkjøp for totalt 400 milliarder kroner i bygninger, transport, infrastruktur og annet, og med stadig høyere kravsetting på miljøinnhold, vil det bidra til å skjerpe norske virksomheter til å fortsette i en grønn retning.

- De teknologiske løsningene er her i dag, da er det ikke «rocket science» å elektrifisere alle de norske fergene og samtidig lage et eksportprodukt som norske bedrifter kan levere globalt, sier han.

Den grønne revolusjonen vil fortsette å utfolde seg og det gjelder det å være på ballen nå, sette en klar visjon for hvordan Norge skal ta en ledende rolle i transformasjonen til lavkarbon samfunnet og dermed gjøre norsk industri sterkere og mer konkurransedyktig mot utenlandske aktører.

- Jo flere grønne ferger vi designer og bygger i Norge, jo bedre står vi stilt til å levere nyere teknologi til utlandet og dermed styrke norsk industri, sier han avslutningsvis.