Næringsliv

Petter Northug hjalp Red Bull til 253 mill.

Petter Northug jr. kjørte i grøfta, men drikkesponsoren hans leverer kanonresultater.

Petter Northug Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Petter Northug Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Artikkel av: Stein Ove Haugen
11. oktober 2014 - 10.52

Godt hjulpet av sponsorobjekter som Petter Northug jr. og Aksel Lund Svindal, solgte Red Bull Norge energidrikk for 253 millioner kroner i fjor. Nøyaktig hvor stor Northug-effekten har vært er vanskelig å tallfeste, men at han har bidratt er hevet over enhver tvil, skriver Finansavisen.

– Petter har utvilsomt hatt stor betydning for kjennskap til merkevaren Red Bull gjennom sponsorsakene i 2009 og 2010, og gjennom dette vært med på å legge et grunnlag for økningen i salget, sier Kristian Kjelman, som er selskapets talsmann i Norge til avisen.

5 år i NorgeRed Bull Norge hadde sitt første hele driftsår i 2009. Da solgte de energidrikker for 125 millioner kroner og tok en solid bit av det voksende markedet.

Fire år etterpå selger de Red Bull for over 250 millioner kroner og er soleklar markedsleder i Norge, skriver avisen.

Det østerrikske selskapet som så dagens lys i 1987, har vært store internasjonalt i mange år, men kom ikke til Norge før i mai 2009. På grunn av koffeininnholdet var Red Bull tidligere klassifisert som legemiddel.

En regelendring i 2009 gjorde at det ble tillatt med salg i vanlige butikker. På grunn av legemiddelklassifiseringen, og at det ikke var tilgjengelig i Norge, var det en oppdemmet etterspørsel fra starten. Det bekrefter Kjelman.

Kristian Kjelman. Foto: NTB Scanpix

Det fantes en etterspørsel i markedet allerede ved lansering i mai 2009, og siden den tid er omsetningen bygd opp gradvis via bedre distribusjon og synlighet, sier han til avisen.

46 prosent av markedetRed Bull har i dag en markedsandel på 46 prosent i verdi av et samlet energidrikkmarked, som målt ut av butikk selger for over 800 millioner kroner.

Markedsandelen for Red Bull har vært økende de siste årene, og det gjelder også for 2014. Dermed ser det ikke ut som om Northugs bilulykke og påfølgende rettssak har hatt noen negativ effekt for Red Bull. Kjelmann vil ikke tallfeste omsetningen så langt i år, men bekrefter at salget øker.

– Vi fortsetter med positiv vekst, sier han om salget i år.