Næringsliv

Northug, Støre, Maurstad og flere norske kjendiser viklet inn i beauty-nettverk

Nettverksselskapet Nu Skin, som Oljefondet har investert store summer i, pusher skjønnhetsprodukter som angivelig får deg til å se yngre ut på få minutter. Petter Northug, Jonas Gahr Støre og Mari Maurstad er blant de mange kjendisene som står oppført i nettverkets medlemsregister, til tross for at de selv ikke har latt seg verve.

Faksimile fra Kapital 1/2015

Faksimile fra Kapital 1/2015

Artikkel av: Stein Ove Haugen
25. januar 2015 - 12.23

– Dette er krise. Jeg har ikke meldt meg inn der! Det er en dame som melder meg inn i alle mulige nettverk for selv å tjene penger på navnet mitt. Hun sier at jeg er en anbefalingsperson. Hun tror også at hun skal få tilgang på fadderlisten min i den veldedige organisasjonen Zulufadder som jeg driver, og verve dem. Dette var sjokkerende å høre, sier Mari Maurstad til Kapital.

Mari Maurstad er rystet. Den folkekjære skuespilleren står oppført med medlemsnummer NO5513630 i registeret til nettverksselskapet Nu Skin, til tross for at hun aldri skal ha latt seg verve.

Det samme gjør Ap-leder Jonas Gahr Støre. Han er registrert med medlemsnummer NO5515118, mens hans kone, Marit Slagsvold, er registrert med medlemsnummer NOW8982248.

– Jeg fikk råd om et kosttilskudd fra en treningskamerat, og kjøpte det fra en butikk rett ved der jeg arbeidet, Nu Skin, ved Utenriksdepartementet. Det er alt jeg har hatt med den butikken å gjøre, forteller Støre til Kapital.

Maurstad og Støre er langt fra de eneste kjente personlighetene som står oppført i nettverkets register. Både skistjernen Petter Northug, tidligere syklist Dag Otto Lauritzen, tidligere høydehopper Håkon Särnblom og artist Gry Jannicke Jarlum er registrert som Nu Skin-distributører, selv om de tilbakeviser å ha latt seg verve overfor Kapital. Det samme er tidligere langrennsløper Oddvar Brå, tidligere skiskytter Raphael Poiree, skihopper Bjørn Einar Romøren, artistene Morten Harket, Bjarne Brøndbo og Inger Lise Rypdal, samt en rekke andre idrettskjendiser og TV-fjes.

Men heller ikke alle disse er klar over at de er medlemmer i skjønnhetsnettverket, som skilter med å ha oppdaget de nyeste måtene å påvirke synlige aldringstegn på – og at man kan se yngre ut i løpet av kun fem minutter ved å bruke Nu Skins produkter.

Oddvar Brå kjøpte noen produkterOddvar Brå reagerer på at han står oppført i nettverkets register.

– Jeg ble vervet, men jeg er ute derfra for lenge siden. Jeg meldte meg ut, for det der ville jeg ikke være med på, sier Brå, og tilføyer at han aldri har vervet noen eller tjent på å være medlem.

– Jeg har ikke vært aktiv. Jeg bare kjøpte noen produkter selv noen ganger. Men den måten å handle på er tungvint og gammeldags, det er mye lettere å kjøpe i butikken, sier Brå til Kapital.

Oppsøker ikke kjendiserMarkedssjef Marianne Mæhre i Nu Skin Scandinavia påpeker at Nu Skin ikke oppsøker kjendiser for å få disse til å tilslutte seg selskapet.

– Generelt registrerer personer seg som distributører hos Nu Skin fordi de ser fordelene ved Nu Skins produkter og/eller forretningsmulighet, skriver Mæhre i en epost til Kapital.

Redaksjonens spørsmål om hvorfor personer som selv hevder å ha meldt seg ut står oppført i medlemsregisteret, forblir ubesvart.

Det samme forblir spørsmålet om mulighetene for å registrere andre i medlemsregisteret. Men Mæhre påpeker at informasjonen de har offentliggjort angående antall aktive medlemmer – på over en million – kun omfatter personer som har kjøpt et produkt i løpet av de foregående tre månedene.

Oljefondet er aksjonærAmerikanske Nu Skin Enterprises er notert på New York Stock Exchange, og er i skrivende stund verdsatt til nærmere 2,38 milliarder dollar, tilsvarende nærmere 18,5 milliarder norske kroner.

Blant aksjonærene er det norske Oljefondet – noe som av flere av nettverkets medlemmer bruker som et argument i vervingen for å underbygge troverdigheten.

I desember 2013 eide Oljefondet 0,8 prosent av Nu Skin Enterprises, som da tilsvarte en markedsverdi på rundt 400 millioner kroner, men siden den gang er aksjekursen barbert. Børsverdien har falt 69 prosent de siste 12 månedene.

Les hele artikkelen i Kapital 1/2015.