Næringsliv

Tjener millioner på outlet - tar kjøpefesten til nye byer

Sammen med Glastad-familien skal Ådne Søndrål og Trond Vergar Brattlie kopiere NorwegianOutlet-suksessen i Stavanger og Helsinki. Planene vil trolig koste over 300 millioner kroner.

Ådne Søndrål. Foto: Jørgen Hyvang/FA

Ådne Søndrål. Foto: Jørgen Hyvang/FA

Artikkel av:  Redaksjonen
18. januar 2015 - 10.31

Fem år etter at OL-mesteren Ådne Søndrål (43) og tidligere First-kollega Trond Vegar Brattlie (45) gjorde om en potetåker i Vestby til Norwegian Outlet, jobber de med å rulle ut konseptet i flere byer, skriver Finansavisen.

Ved Vantaa-flyplassen i Helsinki, på den andre siden av veien for Ikea, planlegger Fortus-partnerne og Glastad-familien å bygge Finlands første merkevareoutlet. Det skal også åpnes en outlet utenfor Stavanger, i tillegg til at Vestby kan få et trinn to.

- Utviklingen i Vestby har vært veldig bra, og vi har lært oss markedet. Outlet er noe som har fungert i nesten alle land i verden hvor man har gjort det ordentlig, så vi tror det er et potensial i Finland, sier Søndrål til Finansavisen.

På Vestby lokker Norwegian Outlet med 30 til 70 prosent rabatt på kjente merkevarer.

Totalt har eierne investert rundt 250 millioner kroner i shoppingmekkaet, hvor Søndrål og Brattlie eier 20 prosent og Glastad-familien i Farsund kontrollerer resten.

I 2013 hadde Norwegian Outlet Vestby 30 millioner kroner i leieinntekter, og selskapet satt igjen med 10,5 millioner kroner før skatt.

- Mange av leieinntektene var med faste priser, fordi vi skulle ha finansiering omtrent den samme uken Lehman Brothers kollapset. Nå går vi over til omsetningsbasert husleie, som blir hyggelig ettersom inntektene har økt med 65 prosent de siste tre årene, sier Søndrål til Finansavisen.

Beregninger Fortus har gjort viser at 2,2 millioner finner kan komme seg til Vantaa på under halvannen time.

- En outlet trenger et stort nedslagsfelt for å være lønnsom. I Europa sier man gjerne at det bør være rundt 2 millioner potensielle kunder innenfor halvannen times kjøring, men i Norge er kjøpekraften større og dermed trenger man et noe mindre kundegrunnlag, sier Søndrål.

Fortus har engasjert Mad-arkitekter for å tegne Helsinki Outlet, med en antatt størrelse på 10.000 kvadratmeter i første byggetrinn og første salg i 2017.

I nærheten av Kongeparken i Stavanger jobber Søndrål og Brattlie med å bygge om kjøpesenteret Magneten i Ålgård til et outlet, som etter planen skal stå ferdig i 2016.

- Vi har vurdert nærmere 100 alternativer i Norge. Stavanger er det stedet vi har tro på og hvor vi vil satse, sier Søndrål, som viser til at Stavanger vil komme inn under samme administrasjon og markedsføring som Vestby.

- Når det gjelder Finland har vi sett på hvordan det er mulig å ta en posisjon utenfor Norge. Selv om de gråter litt blod i Finland om dagen, har de rimelig høy kjøpekraft, sier han til Finansavisen.

Dersom byggekostnaden ligger rundt 20.000 kroner meteren, er det snakk om en investering på rundt 200 millioner kroner i Finland.

For Ålgård-senteret, som er på 7.000 kvadratmeter, er det rimelig å anta at prislappen blir i området 100 millioner kroner.