Næringsliv

Norsk selskap ser hva du gjør når du ikke er på nett

Annonsører vet allerede hva du søker etter på nett. Thomas Walle Jensen og Kjartan Slette i Unacast gir dem alt du gjør resten av dagen.

Kjartan Slette, Martin A. Sahlen og Thomas Walle Jensen i Unacast. Foto: Eivind Yggeseth/FA

Kjartan Slette, Martin A. Sahlen og Thomas Walle Jensen i Unacast. Foto: Eivind Yggeseth/FA

Artikkel av:  Redaksjonen
27. april 2015 - 12.45

Arne Blystad, Trolltech-gründerne Haavard Nord og Eirik Chambe-Eng samt Nordic Bet-gründer Harald Aksnes har kastet seg inn i et nytt norsk IT-eventyr. Bak står Thomas Walle Jensen og Kjartan Slette, skriver Finansavisen.

- Vi er på nett bare 30 prosent av tiden. Vi avdekker hva man gjør de resterende 70 prosentene av dagen slik som hvilke butikker, muséer og restauranter folk har vært i, sier Walle Jensen til avisen.

Informasjonen brukes blant annet til å plassere mer relevante annonser på nett.

Målrettet annonseringWalle Jensen satt i ledergruppen i WiMP sammen med partneren Kjartan Slette etter å ha brukt studieårene i København med å skrive oppgave om hvordan platebransjen kunne unngå piratvirksomhet.

I syv måneder har de sammen med IT-ingeniøren Martin A. Sahlen utviklet Unacast, som ifølge Finansavisen kaller seg verdens største nettverk av proximity data . Det vil si at de samler inn data fra såkalte beacons - små sensorer som kommuniserer med mobiltelefonen i det du går inn i en butikk, et kjøpesenter eller en flyplass.

Behandlede data selges så til annonsører og medier, som igjen kan rette annonsekampanjer mot unge menn som for eksempel har vært i en butikk og sett på sykler.

Satset 2 mill. - priset til 40Gründerne har investert alle sparepengene sine, totalt rundt én million kroner, samt fått én million kroner fra Innovasjon Norge. Innsatsen har de priset til 40 millioner kroner i forkant av en emisjon på 13 millioner.

- Vi har hentet inn kapitalen selv, men kunne fått inn mye mer. Emisjonen var kraftig overtegnet, sier Thomas Walle Jensen til Finansavisen.

- Bruken av datadreven annonsering kommer for fullt. Man forventer av 80–85 prosent blir datadrevet, og ettersom kundene er mest offline er det et gigantisk marked å gjøre annonseringen mer tilpasset. Man ser for seg et marked på mellom 30 og 40 milliarder i 2018. Selv ser vi for oss inntekter på 200 millioner kroner om fire-fem år, legger han til.

Emisjonspengene skal de bruke til å bemanne opp virksomheten til mellom åtte og ti mann i Norge, mens Thomas Walle Jensen flytter til New York for å være nærmere det kommersielle markedet.

Les mer i mandagens utgave av Finansavisen!