Næringsliv

Slik kan Volkswagen vinne tilbake tilliten?

Da han ble ansatt som ny leder for Volkswagen, annonserte Mathias Müller at hans første prioritering er å vinne tilbake tilliten.

Artikkel av: Magnus Berg Johansen
20. oktober 2015 - 10.28

- En måte Volkswagen kan begynne å gjenskape tilliten er ved å tilby en betydelig pengepremie til alle kundene av dieselbiler som ønsker å få bilen inn på et verksted for å få den mye omtalte programvaren fjernet, skriver Mike Rosenberg, professor ved IESE Business School og mangeårig konsulent for bilindustrien, i en kommentar.

Han mener at en slik tjeneste vil koste et sted mellom 5.000 og 10.000 euro per bil og være en engangsutbetaling i bytte mot enighet om å få bilene riktig programmert.

En slik tilnærming vil totalt koste bilselskapet flere milliarder euro, men det kan samtidig kanskje avverge det kollektive søksmålet som for tiden bygges opp mot selskapet.

Til og med Sverige har uttalt at de kan gå til søksmål mot selskapet.

En slik handling vil kunne bidra til å gjenopprette tilliten på 3 ulike måter:

1. Kunder vil se at Volkswagen tar ansvar og dersom beløpet er tilstrekkelig vil kundene i tillegg føle at de blir rettferdig kompensert. De vil også stolt kunne kjøre sine dieselbiler og vite at de virkelig oppfyller de miljømessige kravene.

2. Politikere og myndigheter vil se at Volkswagen legger ned en skikkelig innsats for å rette opp i den katastrofale feilen.

3. Allmenheten og Volkswagens andre kunder vil ha noe positivt å si om selskapet som følge av at de «gjør det rette».

Bok om tillitNylig ga Rosenberg ut en bok som blant annet omtaler hvordan selskaper kan bygge opp eller sette i fare sin sosiale lisens til å operere.

Her viser han hvordan tillit bygges i følgende trinn:

 

- Volkswagen har kontinuerlig forbedret sin dieselteknologi over mange år og med det vunnet respekt og tillit blant allmennheten, kunder, forhandlere og regulatorer, skriver Rosenberg, og fortsetter:

- Det kan gå mange år for et selskap å skape tillit, men kort tid å skape mistillit, skriver han.

Ved å gjøre en slik innsats kan Mathias Müller kanskje vri skandalen til et vendepunkt i sitt engasjement rundt luftforurensning og vinne tilbake tilliten de har mistet de siste ukene?